Nederlands Engels Polski
Aandacht voor jou en je (gast)kind
• Wat doet Kroostopvang voor gastouders?

Wat doen wij als gastouderbureau voor jou?

Als gastouderbureau zijn wij door de overheid aangesteld om gastouders te controleren, te bemiddelen in opvang en om de administratie te verzorgen van die opvang.

Jaarlijks worden onze gastouderbureaus geïnspecteerd door de regionale GGD’s. De GGD inspecteur controleert dan of wij aan alle eisen voldoen. Vanzelfsprekend is dat het geval, zoals ook te lezen is in onze GGD rapporten.

'Kroostopvang is er écht voor gastouders, ouders en kinderen'

Ieder jaar weer krijgen wij van onze GGD inspecteur het compliment dat wij zoveel meer doen dan de wet van ons eist. Dat we er écht zijn voor ouders, gastouders en kinderen. Dat we écht betrokken zijn bij de kinderen en hun opvang. En dat wij vanuit ons eigen échte moedergevoel de gastouders selecteren en begeleiden.

En daar zijn wij trots op.

Sterker nog, wij vinden de eisen die de overheid aan gastouderbureaus stelt veel te beperkt. Wij nemen onze rol als bemiddelings- en begeleidingsbureau serieus. Wij voelen ons (mede) verantwoordelijk voor de opvang van de kinderen. Bij alles wat wij doen staat daarom het kind centraal. Jouw gastkind vormt de basis van waaruit wij kijken, meedenken en adviseren.

 

Verschillen tussen gastouderbureaus

We begrijpen dat het voor jou, als gastouder, lastig kan zijn te (door)zien waarin gastouderbureaus van elkaar verschillen. Wat wij dan precies meer of anders doen dan een ander gastouderbureau. Daarom hebben wij een filmpje gemaakt waarin we dat uitleggen.

En we zetten hieronder onze manier van werken voor je op een rijtje:

 

Wat doet Kroostopvang voor jou als gastouder?

Onze dienstverlening aan gastouders

1. Je staat er niet alleen voor. Wij zijn er voor jou!

2. Geen contract waarbij je zelf nog je huisregels moet schrijven, maar goede contracten waarin jouw belangen worden behartigd

3. Zelf geen zakelijke gesprekken en onderhandelingen doen, wij doen dat voor jou!

4. Wij zorgen voor promotie online en in jouw woonplaats en hebben voor jou ook een tas vol promotiemateriaal

5. Jaarlijks een gratis studiedag, die niet alleen leerzaam, maar ook heel gezellig is!

6. Een maandelijks aanbod van trainingen door echte experts, waarbij we inspelen op jouw behoefte en dat jou de kans geeft je te blijven ontwikkelen

7. Een kroostdagboekje, voor de dagelijkse verslagen

8. Mijn Portret, ons kindvolgsysteem

9. Wij organiseren leuke bijeenkomsten en brengen je in contact met collega’s

10. Maandelijks wisselende thema-boekjes

 

Kroostopvang gastouders zijn de beste gastouders!

1. Strenge selectie en intensieve begeleiding

2. Geen oppasmoeders, maar professionals in de kinderopvang

3. Niet (alleen) het juiste papiertje, maar vooral een goed gevoel en vertrouwen

 

Onze manier van matchen

1. Geen online marktplaats, maar een persoonlijke match

2. Ook onze hulp als ouders jou rechtstreeks hebben gevonden

3. Wij matchen op persoon, niet op postcode

4. Zwangeren en nieuwe inwoners willen graag begeleiding bij het vinden van opvang

5. Wij gaan voor een goed gevoel, de ‘klik’

 

Onze manier van persoonlijk contact met jou

1. Eén vaste contactpersoon, jouw gastouderbegeleider die jou altijd bijstaat

2. Niet een anoniem kantoor op afstand, maar een betrokken accountmanager die jouw financiële zaken regelt

 

Wat bieden wij ouders?

1. De allerbeste gastouder(s) voor de allerliefste kinderen

2. Persoonlijke begeleiding en betrokkenheid: van zwangerschap tot school

3. Geen probleem als de opvang anders loopt of als de situatie verandert. Wij denken met ouders mee en helpen ze

4. Vervangende opvang bij ziekte of vakantie

5. Niet zelf maar wat moeten uitzoeken, maar hulp bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag

6. Onze betrokken oudercommissie

7. Nieuwsbrieven en e-mails met informatie over de opvang van hun kind

 

Onze manier van administratie voeren

1. Geen gedoe met maandelijkse urenstaten, maar facturering op basis van het contract

2. Niet maandelijks veel te lang wachten op je geld, maar aan het einde van iedere maand gewoon jouw ‘salaris’ op je rekening

3. Niet alleen maar facturen incasseren, maar persoonlijk betrokken bij de opvang van alle kinderen

4. Een eigen Kroostopvang portaal, waar je al jouw documenten en veel informatie vindt

5. Een aanvullende verzekering voor jou, zodat jij geen dure bedrijfsverzekering hoeft af te sluiten

 

Onze uitmuntende GGD inspecties

1. Wij staan als zeer goed bekend bij de GGD

2. 80% van onze gastouders krijgt na afloop van een inspectie een complimentenbrief

 

 

Onze dienstverlening aan gastouders

1. Je staat er niet alleen voor. Wij zijn er voor jou!

Als gastouder werk je alleen. Misschien zoek je wel eens een collega op, in speeltuinen, op speciale dagen of bij knutselactiviteiten. Maar uiteindelijk ben jij als gastouder alleen verantwoordelijk voor de opvang van jouw gastkinderen.

Wij denken dat jij jouw opvang beter en makkelijker kunt doen als je weet dat je er niet alleen voor staat. Als je weet dat er altijd iemand is bij wie jij hulp en advies kunt inwinnen. Iemand, die jou en net als jij, de gastkinderen, de groep en jouw opvang  goed kent.

Die iemand is jouw gastouderbegeleider.

Al vanaf het moment dat jij gastouder wordt bij Kroostopvang krijg jij contact met jouw vaste contactpersoon, jouw gastouderbegeleider. Zij helpt jou bij het behalen van je diploma (indien nodig), komt meerdere keren bij jou op bezoek om jou te leren kennen en je te helpen voorbereiden op de GGD inspectie, zodat je weet wat je kunt verwachten. En als je wilt, helpen we je met het opstellen van een pedagogisch werkplan, lopen wij je website voor je na en geven we je tips om jezelf in de buurt te promoten. 
En als de opvang eenmaal is gestart dan blijft zij komen. 
Minimaal vier keer per jaar kun je een bezoekje van je gastouderbegeleider verwachten. Dat plant zij met jou in. Voor de risico inventarisatie, de jaarevaluatie en twee ‘gewone’ huisbezoeken, waarbij de opvang, de gastkinderen en het contact met de ouders worden besproken.

En ook tussendoor zijn wij altijd bereikbaar voor jou. Tijdens de werkdagen van jouw gastouderbegeleider mag je haar altijd bellen of mailen en staat zij jou graag met raad en daad bij. Waar het ook over gaat.

Is er een kind van wie jij vindt dat het gedrag anders dan anders is, dan moet je dat natuurlijk bespreken met de ouders, maar leg dat ook gerust bij ons neer! Wij kunnen dan een keer extra op bezoek komen om mee te kijken en kunnen helpen in het gesprek met de ouders. Of als de communicatie met ouders niet goed verloopt, ook dan kunnen wij je gesprekstips geven en met je meedenken. Omdat wij de ouders ook goed kennen! Maar ook eenvoudiger vragen mag je altijd bij ons neerleggen. Van het invullen van de urenstaten tot de nieuwste knutselactiviteiten en van het meedenken over nieuwe opvangvragen tot een luisterend oor bieden bij vervelende situaties. Kortom: je staat er bij ons niet alleen voor! En dat is ook het meest gehoorde compliment van gastouders over ons. Dat wij er altijd voor hen zijn!

2. Geen contract waarbij je zelf nog je huisregels moet schrijven, maar goede contracten waarin jouw belangen worden behartigd

Door onze jarenlange ervaring weten wij wat voor jou als gastouder belangrijk is. Dat is op de eerste plaats een leuke groep kinderen voor wie jij fijne opvang kunt verzorgen en fijne ouders met wie het contact goed verloopt.

Maar ook belangrijk zijn de contracten en daar heb jij als gastouder natuurlijk helemaal geen zin in. Jouw expertise ligt in de professionele opvang van kinderen, niet in het schrijven van algemene voorwaarden. Daarom hebben wij dat voor jou gedaan.

In onze contracten staat duidelijk beschreven dat de ouders de opvang altijd moeten doorbetalen, ook als zij zelf op vakantie gaan. Alleen als jij niet beschikbaar bent voor opvang (door ziekte of vakantie) dan betalen ze uiteraard niet.

Wij zorgen er ook voor dat jij en de ouders die contracten krijgen en wij zitten er achteraan als er niet wordt ondertekend.

Zijn er afwijkende afspraken gemaakt tussen jou en de ouders, dan passen wij dat voor je aan. Maar hierin zullen we je altijd adviseren, want voor je het weet snijd je jezelf in de vingers.

3. Zelf geen zakelijke gesprekken en onderhandelingen doen, wij doen dat voor jou!

Ouders, vooral vaders, zijn soms behoorlijk zakelijk in hun gesprekken. Waar jij vooral wilt vertellen en laten zien hoe leuk en fijn jouw opvang is, willen zij weten wat het kost en wat er geregeld wordt als jij met vakantie of ziek bent.

Dat zijn rottige gesprekken. Ineens moet je echt je eigen bedrijf vertegenwoordigen en staan voor wat jij waard bent. En wij weten, gastouders zijn over het algemeen heel erg bescheidenen vinden het lastig om zichzelf te promoten en genoeg geld te vragen voor wat ze doen.

Daarom doen wij dat voor jou!

Al tijdens het intakegesprek informeren wij ouders over wat er allemaal bij opvang komt kijken, wat de kosten zijn en wat zij voor dat geld mogen verwachten. Ligt jouw uurtarief hoger, of vinden wij dat jij best een hoger uurtarief zou mogen vragen, dan bespreken we dat met jou en de ouders. Dat hoef jij niet zelf te doen.

Ook als ouders een ontzettend flexibel contract willen, dat voor jou heel erg onhandig is, dan zullen wij daarover in gesprek gaan met de ouders en altijd jouw belangen behartigen.

Krijg jij zelf dus een nieuwe aanvraag, zorg er dan voor dat wij op de hoogte zijn, zodat wij eerst met de ouders kunnen gaan praten, voordat ze komen kennismaken bij jou. Op die manier voorkom je lastige (en onnodige) vragen tijdens het kennismakingsgesprek.

4. Wij zorgen voor promotie online en in in jouw woonplaats en hebben voor jou ook een tas vol promotiemateriaal

Zodra jij als gastouder wordt ingeschreven bij ons, maken wij een profiel voor jou aan op onze website. Dat is onze ‘etalage’, waarmee wij, met trots, aan ouders laten zien met welke gastouders wij samenwerken. Ook zorgen wij voor een goede vindbaarheid van Kroostopvang en zorgen we ervoor dat ouders onze naam tegenkomen op belangrijke plekken: verloskundigenpraktijken, consultatiebureaus, zwangerschapscursussen etc. Overal liggen folders van ons en omdat wij persoonlijk matchen nemen we jou als het ware altijd ‘mee’ in ons hoofd als wij op bezoek gaan bij nieuwe vraagouders.

Toch is het wel belangrijk dat jij ook in jouw eigen buurt laat zien dat jij gastouder bent. En ook daar kunnen wij je bij helpen. Wij hebben promotiemateriaal dat je van ons krijgt bij inschrijving. Dat materiaal bestaat uit stickers, flyers, posters etcetera, die je bij jou in de buurt kunt verspreiden. Wij kunnen immers niet alle supermarkten af gaan fietsen, dus daarom geven we jou materiaal, zodat jij in jouw supermarkt een poster kunt ophangen. En zo hebben we nog wel meer ideeën en tips voor je, die we met je bespreken als jij gaat starten als Kroostopvang  gastouder.

5. Jaarlijks een gratis studiedag, die niet alleen leerzaam, maar ook heel gezellig is!

Omdat wij ons realiseren dat jij als gastouder lange dagen maakt. En dat je dus ‘s avonds minder geconcentreerd kunt zijn of überhaupt zin hebt om naar een cursus te komen, organiseren wij in ieder geval 1x per jaar, op zaterdag, een Kroostopvang studiedag voor onze gastouders, waar jij, gratis en overdag, twee trainingen kunt volgen over door jou zelf gekozen onderwerpen. En dat alles inclusief een heerlijke lunch en borrel, waar je met je collega gastouders kunt bijpraten en er tijd is om live kennis te maken met de medewerkers van kantoor en bij te praten met jouw gastouderbegeleider. 

6. Een maandelijks aanbod van trainingen door echte experts, waarbij we inspelen op jouw behoefte en dat jou de kans geeft je je te blijven ontwikkelen

Wij vinden het belangrijk dat gastouders zich blijven ontwikkelen. En waarschijnlijk vind jij dat ook. Pedagogische kennis vernieuwt zich regelmatig en het is van belang dat je op de hoogte blijft van de nieuwste inzichten. Daarom werken wij samen met experts. Op het gebied van pedagogiek, hoogsensitiviteit, zindelijkheid etcetera. Vrijwel maandelijks vindt op een van onze vestigingen een training plaats waar jij mag aanschuiven. Je bent altijd welkom op alle vestigingen.

Sommige van die trainingen zijn ook heel interessant voor ouders, dus kom ook gerust samen. Nieuwsgierig? Bekijk onze Agenda en meld je aan!

Maar geef ook aan waarin jij je graag zou willen bijscholen. In welke onderwerpen heb jij specifiek interesse of waar heb jij, binnen jouw opvang, behoefte aan? Bij de organisatie van onze trainingen proberen we hier altijd rekening mee te houden.

7. Een kroostdagboekje, voor de dagelijkse verslagen

Bij de start van een nieuw kindje ontvang jij van ons een zogeheten Kroostdagboekje. Dit is een klein multomapje waarin ouders gegevens kunt zetten over het kind en hen zelf. Bijvoorbeeld noodnummers en vaccinaties. Als gastouder kun jij hierin dagelijks, of zo vaak als jullie afspreken een verslagje schrijven over hoe de dag is verlopen. Ook ouders kunnen hier belangrijke dingen in schrijven over hun kind, zodat jij hierop kunt inspelen of het kind beter begrijpt.

Communicatie tussen jou en de ouders is heel erg belangrijk en een schriftje kan daar enorm in helpen. Bovendien is het een mooie herinnering voor later. Je hoeft dus niet zelf een schriftje aan te schaffen en de ouders ook niet.

8. Mijn Portret, ons kindvolgsysteem

Als gastouder zie je dagelijks hoe een kind zich ontwikkelt en hoe hij/zij zich voelt. Jij kunt als geen ander, met jouw pedagogische kennis en ervaring, het kind in zijn/haar ontwikkeling volgen en stimuleren. En natuurlijk is het belangrijk dat jij de ouders op de hoogte houdt van jouw bevindingen. Ouders zijn immers ouders en kunnen hun kind lang niet zo objectief bekijken als jij, bovendien zijn zij niet opgeleid in de ontwikkeling van kinderen en jij wel.

Daarom ben jij de aangewezen persoon om minimaal 1x per jaar met ouders te bespreken hoe hun kind zich ontwikkelt. Dit kun je doen aan de hand van een kindvolgsysteem. Omdat wij geen voorstander zijn van systemen waarbij een kind vergeleken wordt met een landelijk gemiddelde of waarbij alleen wordt gekeken of een kind met anderhalf jaar al op 1 been kan staan of niet en dus wordt ‘goed-’ of ‘afgekeurd’, werken wij met Mijn Portret. Dat systeem gaat uit van het welbevinden van het kind.

Van jou wordt per ontwikkelingsgebied gevraagd te kijken naar hoe het kind het ‘doet’. Door dit jaarlijks te doen houd je de ontwikkeling van het kind bij en kun je het kind vergelijken met zichzelf een jaar daarvoor. Het mag uiteraard ook vaker. Sommige gastouders kiezen ervoor dit 2x per jaar in te vullen, om nog beter de ontwikkeling te volgen. Dat is aan jou. 
Het is wel de bedoeling dat het ingevulde formulier ook wordt besproken met de ouders. Als je wilt kun je, voordat je het ingevulde formulier aan de ouders geeft, dit ook aan jouw gastouderbegeleider voorleggen. Zij kan dan even kijken of alles goed is ingevuld en of er nog aanvullingen zijn.

9. Wij organiseren leuke bijeenkomsten en brengen je in contact met collega’s

Als je net begint als gastouder is alles nieuw. Hoe fijn is het dan als je even kunt meekijken bij een collega? En hoe leuk is het ook niet om, als je eenmaal bent gestart,  met een collega af te spreken, ervaringen uit te wisselen, ideeën op te doen? Vrijwel iedereen wordt daar enthousiast van. Toch? Maar hoe weet je welke collega een beetje bij jou past, of wie er überhaupt bij jou in de buurt zit?

Daarom hebben wij via facebook een besloten groep waar alleen gastouders bij zitten die via ons kinderen opvangen. Regelmatig worden daar knutselideeën uitgewisseld en afspraken gemaakt om samen naar de dierentuin te gaan, een onderneming die voor een gastouder alleen wel erg groot is, maar met een paar collega’s heel erg leuk is.

Ook organiseren we koffie-ochtenden, speeltuinochtenden, borrels en high tea’s voor gastouders, zodat je elkaar ook op informele wijze kunt leren kennen. Bij al die momenten is ook jouw gastouderbegeleider aanwezig. Zij vindt het immers ook leuk om jou beter te leren kennen en kan jou op dat moment even voorstellen aan een gastouder die al ervaring heeft met een situatie waar jij op dat moment mee worstelt.

Nog een voordeel van contact tussen gastouders is, vinden wij, dat de kinderen ook een andere gastouder leren kennen. Als jij ons op de hoogte houdt van met welke collega jij regelmatig afspreekt, dan kunnen wij daar rekening mee houden bij het regelen van vervangende opvang. Zo is de vervangende gastouder voor de ouders misschien wel nieuw, maar het kindje kent haar en haar gastkindjes dan waarschijnlijk al en andersom.

Wil je weten welke activiteiten er worden georganiseerd? Kijk in onze Agenda

10. Maandelijks wisselende thema-boekjes

Wij vinden het belangrijk dat kinderen gestimuleerd worden in hun ontwikkeling, dat hoeft niet op een schoolse manier (mag wel), maar kan juist erg goed op een speelse wijze. Om jou daarin te helpen en om het werk voor jou ook een beetje afwisselend te houden en om de ontwikkelingsgebieden telkens op een andere manier te prikkelen, bieden wij onze gastouders iedere maand een nieuw thema-boekje aan. Dit boekje, dat jij digitaal van ons ontvangt, staat vol met tips voor activiteiten, liedjes, knutsels, spelletjes en verhalen, rondom dat specifieke thema.

Dit boekje en alle voorgaande boekjes kun je terugvinden in jouw eigen Kroostopvang portaal.

 

Kroostopvang gastouders zijn de beste gastouders!

1. Strenge selectie en intensieve begeleiding

Als gastouder moet je voldoen aan de voorwaarden die de Wet Kinderopvang aan haar stelt.

Die eisen zijn, gek genoeg, vinden wij, lager dan die voor Pedagogisch Medewerkers op kinderdagverblijven en BSO’s. 
Gek genoeg, omdat juist jij als gastouder dezelfde kwaliteit en professionaliteit in jouw kleinschalige opvang steekt en dat dan ook nog eens in je eentje. En het gaat in jouw werk om kinderen. 

Daarom stellen wij hoge(re) eisen aan onze gastouders en willen we jou echt graag goed leren kennen. Als je je bij ons inschrijft door middel van het inschrijfformulier wil dat dus niet zeggen dat je automatisch ook wordt opgenomen in ons bestand. Hiervoor komen we eerst bij jou op bezoek om te horen wat jouw ideeën zijn over de opvang van de kinderen en of dat aansluit bij die van ons.

Bovendien zijn er dus opleidingseisen die aan gastouders worden gesteld door de overheid. Maar naast de juiste opleiding (die bij voorkeur hoger is dan MBO2 Helpende Zorg en Welzijn, maar ook MBO2 mag zijn als je eigenlijke opleidingsniveau maar hoger ligt of je bereid bent om je verder te laten scholen), willen wij ook dat onze gastouders ervaring hebben met het werken met en verzorgen van kinderen. Ben je zelf moeder, dan zit dat vaak al helemaal goed. En anders is het fijn als je al eens met kinderen hebt gewerkt. En het is belangrijk dat je je wilt blijven ontwikkelen door het volgen van onze trainingen en cursussen en dat je jouw opvang professioneel insteekt.

Ben je eenmaal bij ons ingeschreven dan blijven wij je intensief begeleiden. Allereerst door er altijd voor jou te zijn, voor al jouw vragen. En ten tweede door de huisbezoeken die wij gedurende het jaar bij jou doen. Die zijn vooral bedoeld om jou en jouw opvang beter te leren kennen, de kinderen te blijven volgen en natuurlijk ook om te kijken of alles nog steeds helemaal in orde is. Wij gaan bij alle begeleiding uit van jouw kwaliteit, jouw kracht en jouw professionaliteit. Die willen wij graag ondersteunen en waar mogelijk doorontwikkelen met jou.

2. Geen oppasmoeders, maar professionals in de kinderopvang

Gastouders zijn in onze ogen geen oppasmoeders, maar professionals in de kinderopvang. Net als Pedagogisch Medewerkers.
Sterker nog als gastouder komt er een extra factor bij, namelijk het feit dat je zelfstandige bent. Dus naast het bieden van goede opvang, moet die opvang ook nog eens goed geregeld zijn. Daar helpen wij je graag bij. En daar staan we ook voor. En we willen ook dat ouders inzien dat jij een echte professional bent, met kennis en ervaring op het gebied van kleinschalige kinderopvang.

In onze communicatie richting ouders zullen wij dan ook nooit praten over ‘oppassen’, ‘oppaskindjes’ en een ‘oppas’. Dat ben jij namelijk niet en dat is ook niet wat wij bemiddelen. 
Wij bemiddelen in kleinschalige kinderopvang bij professionele gastouders thuis. Niets minder dan dat.

3. Niet (alleen) het juiste papiertje, maar vooral een goed gevoel en vertrouwen

Iedereen die werkt in de kinderopvang, of daar nauw bij betrokken is, moet beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag. Ook wij, servicemedewerkers en gastouderbegeleiders van Kroostopvang beschikken over een VOG.

En dus moet natuurlijk ook jij, als gastouder ‘Bewijs van goed gedrag’ hebben. Maar ook jouw huisgenoten van 18 jaar en ouder! En komt elke donderdag jouw moeder op bezoek, dan willen wij ook van haar een VOG hebben.

Helaas weten we inmiddels dat het hebben van een VOG niets zegt over de intenties en acties van de persoon. Een VOG geeft alleen aan dat een persoon nog nooit is veroordeeld voor bijvoorbeeld een zedenmisdrijf. Op kinderdagverblijven zijn in het verleden medewerkers gearresteerd nadat zij met kinderen onzedelijke handelingen hadden bedreven. Die medewerkers beschikten, tot het moment van hun veroordeling, ‘gewoon’ over een Verklaring Omtrent Gedrag.

Kortom dat papiertje zegt niet zoveel. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat we jou en jouw gezin echt kennen. Persoonlijk kennen. Wij willen graag weten wie jij bent, wie jouw kinderen zijn, jouw man/partner en dus ook die bezoekende oma. Het is daarom belangrijk dat je ons op de hoogte houdt van alle personen die (af en toe) bij jouw opvang aanwezig zijn. 
Dan komen wij graag even kennismaken. Want als wij ook een goed gevoel bij die persoon hebben, net als jij, dan kunnen we dat ook veel beter uitleggen aan ouders.

 

Onze manier van matchen

1. Geen online marktplaats, maar een persoonlijke match

Bij alles wat wij doen staat persoonlijk contact met onze ouders en gastouders centraal. En natuurlijk met de kinderen. Je vindt bij ons dan ook geen online platform waar je zelf op zoek moet naar een opvangvraag, of waar je zelf je profiel telkens moet bijwerken en aanpassen aan de situatie.

Wij denken namelijk dat het belangrijk is dat je weet wie je in huis haalt. Ouders (en hun kind) komen immers echt bij jou thuis, bij jouw gezin. Dan wil je weten wie ze zijn, toch? 
Daarom voeren wij eerst een intakegesprek met ouders. Wij komen bij hun thuis, spreken met ze, zien wat voor mensen het zijn en gaan dan op zoek naar een gastouder die bij hen past. Als wij denken dat dat gezin bij jou past, bellen we je en vertellen we je precies waarom. Hierbij houden we natuurlijk ook rekening met jouw wensen. Zoek jij een kindje in een bepaalde leeftijd, past een bepaald type ouder juist wel of niet bij jou, etcetera. Je kunt er dus van uit gaan dat als we je bellen met een opvangvraag, wij ook echt denken dat dat gezin bij jou past.

Hiermee voorkomen we dat ouders gaan ‘shoppen’. We zien het zo vaak gebeuren: ouders die soms wel vijf of zes gastouders gaan bezoeken, verdeeld over een maand tijd. Jij bent de eerste en je zit dus maar te wachten. Je houdt ondertussen andere opvangvragen af, omdat je nog wacht op de uitkomst van dat ene gesprek. En na die maand zeggen ouders het nog steeds niet te weten want eigenlijk waren alle gastouders wel ‘ok’. Dat schiet niet op. Voor hen niet, maar ook voor jou niet. Daarom pakken wij het liever persoonlijk aan.

Natuurlijk zijn wij wel trots op onze gastouders en zetten we graag een profiel van jou op onze website, maar willen ouders contact met jou, dan loopt dat via ons.

Jouw gastouderbegeleider kent jou en gaat met die kennis op bezoek bij de vraagouders.  Zij stelt vragen, luistert naar hun wensen en kijkt, als dat van toepassing is, naar hun kind. Met informatie gaat zij op zoek naar de best passende gastouder en samen met jou wordt er tijdens een kennismakingsgesprek gekeken of er inderdaad sprake is van de gewenste ‘klik’. Door onze persoonlijke aanpak, slaagt 90% van de eerste kennismakingsgesprekken al!

Binnen een dag of twee weet jij of de opvang doorgaat of niet, omdat jouw gastouderbegeleider er dan meteen al achteraan belt.

2. Ook onze hulp als ouders jou rechtstreeks hebben gevonden

In de huidige tijd gebeurt het vaak: ouders hebben opvang nodig, zoeken wat op internet en vinden een website van een gastouder in de buurt. Jou dus.

Ze mailen jou met de vraag ‘Heb jij plek op die en die dag van 8.00 tot 17.00 uur?’. Gelukkig heb jij plek, maar dan? Moet je die onbekende mensen zomaar bij je op de koffie vragen? En hoe werkt zo’n kennismaking eigenlijk precies, wat moet je vertellen of vragen?

En zelfs als je dat allemaal wel weet, bijvoorbeeld omdat je veel ervaring hebt als gastouder, kan het toch fijn zijn als er een tweede persoon bij zit.

Daarom sturen de meeste gastouders hun antwoord aan de ouders ook naar ons, in de cc. Zo weten wij precies wat er speelt en kunnen wij er op in gaan.

Jij hebt namelijk waarschijnlijk helemaal geen zin in een gesprek over uurtarieven of doorbetaling tijdens vakantie. En hoe weet je zeker dat die ouders de opvang wel kunnen betalen of wat voor mensen het zijn? Wij kunnen dat gewoon vragen. Wij zijn immers het ‘zakelijke’ gastouderbureau, niet de persoon die hun kind gaat opvangen. Dus voor ons is dat een hele normale vraag, die ouders ook van ons verwachten.

Daarom, zodra jij een aanvraag binnenkrijgt via jouw website, stuur die dan door naar jouw gastouderbegeleider en vermeld ook in je mail dat je graag met de ouders wilt kennismaken, maar dat het contact in eerste instantie loopt via Kroostopvang. Jouw gastouderbegeleider voert dan eerst een intakegesprek met de ouders en zij informeert jou dan over hun wensen en ideeën. Misschien past dat wel helemaal niet en besluit jij om je tijd niet te verdoen aan een onzinnig kennismakingsgesprek, maar stellen wij een andere gastouder aan de ouders voor. Zie je het wel zitten, dan weet je door de tips van de gastouderbegeleider meteen waar je in het gesprek op moet letten. Vinden deze ouders buiten spelen belangrijk, dan vertel je natuurlijk uitgebreid over wat jullie allemaal buiten doen.

3. Wij matchen op persoon, niet op postcode

Wij merken het vaak, ouders die vooral aangeven een gastouder nodig te hebben op bepaalde dagen en tijden en dan ook nog graag binnen vijf minuten van hun eigen huis. Helemaal logisch! Maar wij weten inmiddels uit ervaring dat je voor de best passende gastouder soms toch echt beter iets verder kunt kijken. Daarom matchen wij niet op basis van postcode, maar op basis van persoonlijke wensen van het gezin en de opvang die jij als gastouder kunt bieden.

Want stel, een gezin woont bij jou om de hoek. Op zich ideaal, maar wat nou als vader niet tegen het minste of geringste zandkorreltje kan en jouw gastkinderen nu eenmaal heel graag buiten in de zandbak spelen en jij dat ook belangrijk vindt? Of als moeder echt heel graag wil dat haar kind volledig biologisch eet en jij dat soms gewoon te duur vindt? Dan wil je natuurlijk niet constant op je tenen hoeven lopen als die ouders hun kind komen brengen.

Andersom geredeneerd, jij vindt het belangrijk dat kinderen samen leren spelen en delen en dat zij op hun beurt leren wachten. Dan schiet het niet op als een kind door zijn ouders bij ieder piepje wordt opgepakt. Zo’n gezin past dan dus niet bij jou.

Maar een gezin dat ook samen spelen en delen belangrijk vindt, past wel bij jou. En dus stellen we jou ook voor aan gezinnen die misschien niet om de hoek wonen, maar verder weg, omdat wij echt geloven dat ouders met liefde 10 minuten verder fietsen als ze weten dat jij de allerbeste opvang biedt voor hun kind. En wij geloven dat jij als gastouder met veel meer plezier en dus ook veel langer dat kind wil opvangen, als er een echte goede klik is met de ouders. En daar heeft het kind weer profijt van.

4. Zwangeren en nieuwe inwoners willen graag begeleiding bij het vinden van opvang

Als je een kindje verwacht staat je wereld op zijn kop. Er komt zoveel op je af! Dat weten wij, maar waarschijnlijk jij, als je moeder bent, ook. Daarom vinden zwangeren het vaak fijn als ze geholpen worden in hun zoektocht naar de best passende opvang. Want hoe weten zij waar ze op moeten letten?
Ook mensen die nieuw zijn in een stad weten vaak niet waar ze goede, nieuwe opvang moeten vinden. En dus schrijven ook zij zich vaak in bij ons.

Wij nemen ouders bij de hand, informeren hen over alles wat bij (hun) gastouderopvang komt kijken. Ook het zakelijke deel. En we luisteren naar wat zij precies willen, komen bovendien bij hen thuis en kunnen daarom ook goed inschatten welke gastouder het beste bij het gezin past. Dat is voor hen prettig, maar ook voor jou. Want zo kun jij echt jezelf zijn, hoef je je niet beter/anders voor te doen dan je bent, alleen maar omdat je denkt dat de ouders dat graag willen. 
Als ouders door onze bemiddeling bij jou komen kennismaken, dan kun je er vanuit gaan dat wij denken dat jij en de ouders dezelfde ideeën hebben over opvoeding en opvang. En dat is voor de ouders, maar zeker ook voor jou, wel zo fijn!

5. Wij gaan voor een goed gevoel, de ‘klik’

Als moeder weten wij dat je gevoel het allerbelangrijkste is. Je moeder-intuïtie is zo sterk daar wil en kun je op vertrouwen. Dat vertellen wij ouders ook. En jij, als gastouder en moeder, hebt ongetwijfeld ook al eens ervaren dat jouw intuïtie jou heel goed kon vertellen of er een klik was met iemand of niet. 
En die klik, daar gaan we voor. Niet alleen van de kant van de ouders, maar zeker ook vanuit jouw kant.

Een kennismakingsgesprek is een gesprek waarbij jij en de ouders elkaar beter leren kennen. Waarbij jij kunt vertellen over jouw opvang en waarbij de ouders ook iets vertellen over hun gezinssituatie en eventuele wensen met betrekking tot de opvang van hun kind. Op die manier weet je ook echt of jullie ideeën op elkaar aansluiten.  Maar het allerbelangrijkste blijft het gevoel. 
Voelt het gesprek met dit gezin goed? Zie jij het potentiële gastkindje al rondlopen tussen jouw andere gastkindjes? Past het in de groep? Past het gezin tussen de andere ouders voor wie jij de kinderen opvangt? En bovenal klikt het met vader en moeder?

Zij komen immers iedere opvangdag bij jou over de vloer. In jouw huis! Dat moet goed voelen.

Daarom bellen wij na een kennismakingsgesprek niet alleen de ouders om te horen of zij jou als gastouder willen. Maar we bellen ook jou om te horen of jij het kindje uit het gezin wilt opvangen. En net als bij de ouders geldt ook voor jou: voelt het niet 100% goed, of twijfel je. Dan doen we het niet. Dan zoeken we voor jou en de ouders naar een betere match.

Want, liever geen match dan een slechte match. Daar heeft het kind anders alleen maar last van.

Onze manier van persoonlijk contact met jou

1. Eén vaste contactpersoon, jouw gastouderbegeleider die jou altijd bijstaat

Op basis van waar je woont krijg je vanaf het allereerste moment contact met een van onze gastouderbegeleiders. Zij is en blijft jouw vaste contactpersoon. Zij kent jou, jouw opvang, jouw vraagouders en gastkinderen goed. Niet alleen door het eerste intakegesprek bij de ouders en met jou, maar juist ook door het contact daarna.

Jouw gastouderbegeleider helpt jou met het opstarten van je opvang, het promoten daarvan en is aanwezig bij de kennismakingsgesprekken met ouders. Zij komt minimaal vier keer per jaar op huisbezoek en bespreekt dan hoe het met jou gaat, met jouw opvang, met het contact met de ouders en met alle kinderen.

Bij haar kun je terecht met al je vragen m.b.t. jouw opvang en jouw gastkinderen. Maak daar gebruik van! Ze helpt je graag!

2. Niet een anoniem kantoor op afstand, maar een betrokken accountmanager die jouw financiële zaken regelt

Jouw gastouderbegeleider is jouw eerste contactpersoon. Maar als je eenmaal een tijdje bij Kroostopvang aangesloten bent en via ons kinderen opvangt krijg je vanzelf ook mailtjes van jouw accountmanager. Op ons servicekantoor zitten meerdere accountmanagers die zich bezighouden met de facturering, offerte aanvragen en verwerking van urenstaten. Zij zorgen er ook voor dat jouw uurtarief goed in ons systeem staat, evenals jouw vakanties.  

Daarom kun je (ook) bij haar terecht met je financiële vragen. Zij kent jou en jouw opvang natuurlijk niet zo goed als jouw gastouderbegeleider, maar ze kent wel jouw administratieve situatie en kan jou daar ook bij helpen. Bel haar dus gerust!

Wat bieden wij ouders?

1. De allerbeste gastouder(s) voor de allerliefste kinderen

Kijk, jij bent natuurlijk de allerliefste, fijnste, beste gastouder voor jouw gastkinderen. Maar als jij onverhoopt niet in de gelegenheid bent om het gastkindje op te vangen. Bijvoorbeeld, omdat je ziek bent, op vakantie gaat, of omdat de ouders ineens opvang nodig hebben op een dag dat jij geen opvang wilt bieden. Of omdat opa en oma met vakantie gaan.

In dat soort gevallen kunnen ouders erop rekenen dat wij hen helpen met het vinden van een andere, tweede, extra gastouder die ook aan onze strenge eisen voldoet.

Wij kunnen hen nooit een tweede ‘jij’ geven, maar wel een hele goede reserve.

2. Persoonlijke begeleiding en betrokkenheid: van zwangerschap tot school

Op het moment dat een vraagouder zich bij ons inschrijft krijg hij/zij contact met de gastouderbegeleider. Zij komt bij hen thuis op bezoek om ze te informeren over de dienstverlening van Kroostopvang en onze gastouders, maar zij komt vooral om kennis te maken met de ouders en het kind. Hierna gaat zij voor hen op zoek naar een geschikte gastouder. Daarvan houdt ze de ouders telefonisch en per e-mail op de hoogte. Heeft zij een passende gastouder gevonden, dan stelt zij haar aan het gezin voor. Eerst door een profiel toe te sturen of de gastouder te beschrijven aan de telefoon en vervolgens door middel van een kennismakingsgesprek.

Ook als ouders jou hebben gevonden via jouw eigen website volgen wij bij voorkeur deze stappen in de procedure. Eerst een intake waarbij wij de ouders informeren over gastouderopvang in het algemeen en Kroostopvang in het bijzonder, waarbij we extra ingaan op jouw opvang. In dat gesprek stellen wij ook vragen over de opvangwensen en opvoed ideeën, waardoor we erachter komen of een gezin echt bij jou gaat passen. En als dat zo is volgt het kennismakingsgesprek. Bij die kennismaking is de gastouderbegeleider aanwezig,  

Een of twee dagen na die kennismaking belt de gastouderbegeleider jou en de ouders om te horen of jullie een goed gevoel hebben overgehouden aan het gesprek. Is dat onverhoopt niet het geval, dan zoekt de gastouderbegeleider opnieuw een gastouder voor de ouders en vindt er opnieuw een kennismakingsgesprek plaats, waar de gastouderbegeleider bij is. Is er wel een geslaagde match? Dan zorgt de gastouderbegeleider voor een bevestiging van de (voorgenomen) opvang. Zijn de ouders nog in verwachting, dan belt de gastouderbegeleider de ouders weer na de geboorte. Op dat moment wordt bekeken wanneer de opvang nu precies gaat starten en worden de overeenkomsten opgemaakt. Die kunnen jullie zelf, digitaal ondertekenen. Geen ingewikkeld print- en scanwerk dus.

Wij zorgen voor de afsprakenlijst die de ouders moeten invullen en aan jou moeten geven tijdens jullie startgesprek, waarbij de wendagen worden besproken en jullie verder kennismaken. Zo weet je waar je op moet letten.

Is de opvang eenmaal gestart, dan belt de gastouderbegeleider de ouders weer na een of anderhalve maand, om te horen of de start goed is geweest en of de opvang naar wens verloopt. Tijdens huisbezoeken ziet de gastouderbegeleider natuurlijk de kindjes en bespreekt zij iedereen en het verloop van de opvang met jou. Vraagouders ontvangen na afloop van het bezoek een berichtje waarin de gastouderbegeleider in grote lijnen aangeeft wat er besproken is of wat zij heeft gezien tijdens het bezoek. Gedurende het jaar wordt de opvang met de ouders geëvalueerd door middel van een formulier en telefonisch contact en als zij dat willen kan dat ook in de vorm van een persoonlijk gesprek. Dit blijft doorgaan tot de opvang stopt. Voor ons blijft het bijzonder om een kind te zien groeien van nog ‘in de buik bij mama’ naar een ware kleuter, klaar voor school.

3. Geen probleem als de opvang anders loopt of als de situatie verandert. Wij denken met ouders mee en helpen ze

Net als bij jou als gastouder, zijn wij ook voor ouders altijd bereikbaar voor het bespreken van problemen of vragen over de opvang.

Want het kan altijd gebeuren: de baas van je vraagouder wil ineens dat ze op woensdag gaat werken in plaats van op donderdag en dat terwijl de opvang nou net zo fijn loopt. Of ze krijgen een tweede kindje en ze weten niet goed hoe ze om moeten gaan met de opvang van de oudste in het verlof. Of de klik die er leek te zijn bij de kennismaking blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. Of moeder geeft borstvoeding en bij jou weigert het kindje uit de fles te drinken.

Deze en nog veel meer situaties komen wij dagelijks tegen. En we merken dat het ouders onzeker kan maken. Maar door onze kennis en ervaring en doordat we onze gastouders en hun mogelijkheden kennen, kunnen wij ouders hierin adviseren.

Jouw gastouderbegeleider kent de ouders, het kindje en jouw opvang. Zij kan de ouders dus als geen ander hierbij helpen. Ze denkt graag met hen mee en zoekt met jou en de ouders naar een oplossing. Lopen ouders dus met vragen rond waar jij niet direct antwoord op hebt, stuur ze gerust door naar ons. De oplossing is vaak simpeler dan zij denken.

4. Vervangende opvang bij ziekte of vakantie

Het kan natuurlijk voorkomen dat jij een keer afwezig bent, bijvoorbeeld vanwege zwangerschap, ziekte of vakantie.

In dat geval kunnen ouders terugvallen op ons. Want ook wij weten hoe waardeloos het is als je ineens met een opvangprobleem zit.

Hebben ouders vervangende opvang nodig dan kunnen zij contact opnemen met hun gastouderbegeleider. Hoe lief we het ook vinden dat jij alles voor hen wilt regelen, wij spreken het liefst met de ouders zelf, omdat we dan precies weten wat zij willen. Misschien komt oma namelijk ook wel een dagje oppassen.

Samen met de ouders bekijken wij wie de beste vervangende gastouder kan zijn voor de periode waarin zij dat nodig hebben. Zeker waar het gaat om vakantie of zwangerschap hebben we ruim de tijd om ook bij die gastouder kennis te maken en eventueel te wennen. Misschien is het zelfs zinvol als jij contact hebt met jouw vervangster? Dan zorgen we ervoor dat dat gebeurt.

Is er acuut vervangende opvang nodig, omdat jij je vanmorgen vroeg pas hebt ziek gemeld? Dan hebben wij een noodnummer dat ouders tussen 7.00 en 9.00 uur kunnen bellen. Wij gaan dan voor je aan de slag om op dat moment vervangende opvang voor je te regelen. Na 9.00u kan gewoon de eigen gastouderbegeleider gebeld worden, zij helpt de ouders dan verder. 
Ga dus niet zelf dingen zitten regelen, maar leg het lekker bij ons neer. Kun jij je focussen op je vakantie of beter worden!

5. Niet zelf maar wat moeten uitzoeken, maar hulp bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag

Eén van de accountmanagers op ons servicekantoor is jullie vaste accountmanager. Zij weet dus precies op welke dagen en tijden de gastkinderen worden opgevangen, wat jouw uurtarief is en welke afspraken er gelden omtrent de betaling. Maar zij kan ouders ook helpen bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag. Bij start van opvang ontvangen ouders van ons een kostenoverzicht dat zij kunnen gebruiken bij het aanvragen van de toeslag. Hierin staat duidelijk vermeld wat de bureaukosten zijn, wat jouw uurtarief is en wat dus het gemiddeld uurtarief is waarover ze kinderopvangtoeslag ontvangen. Wij houden er in onze berekening zelfs al rekening mee dat de opvang misschien niet de volledige 52 weken per jaar plaatsvindt i.v.m. jouw vakanties. Zo weten ouders zeker dat ze niet voor onaangename verrassingen komen te staan en later kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.

Mocht het aanvragen van de kinderopvangtoeslag niet goed lukken, zijn er in hun situatie bijzonderheden, of hebben ze gewoon vragen over hoe het allemaal werkt. Laat ze gerust contact met ons opnemen. Wij helpen ze graag!

6. Onze betrokken oudercommissie

Wij werken voor gastouders en ouders en wij vinden het dan ook fijn als ouders actief betrokken zijn bij ons werk. Daarom worden wij altijd enthousiast van ouders die lid willen worden van onze oudercommissie. Iedere Kroostopvang vestiging heeft haar eigen oudercommissie en twee keer per jaar wordt er gezamenlijk vergaderd. Alle oudercommissies komen dan bij elkaar en geven ons dan hun mening en advies over ons beleid. Dat is heel erg waardevol.

Is jouw vraagouder geïnteresseerd om lid te worden van de oudercommissie, of wil hij/zij een keer aanschuiven bij een vergadering om te zien wat het precies inhoudt? Ze zijn altijd welkom! Alle informatie vind je hier.

7. Nieuwsbrieven en e-mails met informatie over de opvang van hun kind

Iedere maand ontvangen vraagouders van ons een nieuwsbrief met daarin de laatste informatie over de trainingen die we (voor jullie) organiseren, veranderingen in de wet en berichten van onze gastouders. In het eerste jaar ontvangen ouders zelfs maandelijks een extra nieuwsbrief, waarin we precies die informatie geven die op dat moment, in die fase van de opvang van hun kind, relevant is. Over wat ze mee moeten nemen bij een eerste opvangdag bijvoorbeeld, hoe ons kindvolgsysteem werkt, en welk nummer ze moeten bellen als ze noodopvang nodig hebben bijvoorbeeld.

Maar ook na ieder huisbezoek bij jou, ontvangen ouders een e-mail van jullie gastouderbegeleider, waarin verteld wordt dat ze op bezoek is geweest en dat zij het gastkindje heeft gezien of met jou heeft besproken. Zo zorgen wij ervoor dat ouders van alles op de hoogte zijn en blijven.

Onze manier van administratie voeren

1. Geen gedoe met maandelijkse urenstaten, maar facturering op basis van het contract

Bij Kroostopvang hoef je niet maandelijks urenstaten in te vullen of te controleren. Wij factureren op basis van de met jou afgesproken opvangdagen en -tijden. Dat betekent dat jij alleen maar urenstaten hoeft in te vullen als de opvang anders loopt dan in het contract staat. Bijvoorbeeld als jij extra opvang hebt geboden of als jij zelf een keer niet kon opvangen.

2. Niet maandelijks veel te lang wachten op je geld, maar aan het einde van iedere maand gewoon jouw ‘salaris’ op je rekening

Omdat wij factureren op basis van de contractueel vastgelegde opvangdagen en -tijden factureren wij al aan het begin van de maand. Zo kunnen wij bij ouders altijd rond de 26e incasseren, net nadat zij de kinderopvangtoeslag hebben ontvangen. En zo krijg jij jouw ‘salaris’ dus ook uiterlijk de 30e op jouw rekening.

3. Niet alleen maar facturen incasseren, maar persoonlijk betrokken bij de opvang van alle kinderen

Heel soms krijgen wij het verzoek van ouders of gastouders om alleen de factuur te sturen en de begeleiding te laten zitten, omdat zij ons ‘verder niet nodig’ hebben. Dat natuurlijk in ruil voor lagere bureaukosten. Dit weigeren wij. Een bureau dat alleen een factuur stuurt in ruil voor 35 euro per maand, is eigenlijk best een duur administratiebureau. En dat willen wij niet zijn. Wij nemen onze taak als gastouderbureau serieus. En bovenal willen wij er zijn voor jou, voor onze gastouders. Omdat dit jouw werk fijner en makkelijker maakt en wij geloven dat de opvang die jij biedt daarvan ook echt beter wordt.

En we willen er zijn voor ouders. Ook voor ouders die denken dat (nu) niet nodig te hebben. Als na verloop van tijd blijkt dat hun kind toch extra hulp nodig heeft, of als jij simpelweg tegen problemen aan loopt met dat kind, of je zorgen maakt om dat kind. Dan willen wij je daarbij kunnen helpen. En dan willen we niet hoeven denken ‘Met dit kind helpen we niet, want ouders betalen voor hem/haar maar weinig bureaukosten, dus voor hem/haar factureren wij alleen.’

Zo werkt het niet, in ieder geval niet voor ons.

En dus liggen onze bureaukosten soms hoger dan die van andere bureaus. Maar dan krijg je ook wel een bureau dat er altijd voor je is. En dat echt streeft naar de beste opvang, voor jou als gastouder, maar zeker ook voor ieder kind.

4. Een eigen Kroostopvang portaal, waar je al jouw documenten en veel informatie vindt

Als Kroostopvang gastouder kun je inloggen op je eigen Kroostopvang portaal, Mijn Kroostopvang. Hier vind je online, maar in een beveiligde omgeving  jouw facturen, jaaropgaven, overeenkomsten en nog veel meer waardevolle informatie. Zo vind je hier onze gehele informatiemap met alles wat je zou kunnen willen weten over Kroostopvang. En je vindt er ons ziektebeleid: wat moet je doen als een (gast)kind ziek is? Bij welke ziekte mag hij/zij wel worden opgevangen en wanneer niet? Je vindt hier ook de thema-boekjes die wij maandelijks aan jou opsturen.

Je vindt hier het jaarevaluatieformulier en de risico inventarisaties. En je vindt hier het laatste nieuws van Kroostopvang. Kortom, alle belangrijke informatie over de opvang van jouw kind bij elkaar in één portaal. Dat is ook handig bij GGD inspecties, want je hoeft dus niet alles uit te printen, je zorgt gewoon dat je ingelogd bent op je portaal en de GGD inspecteur kan alle documenten inzien.

5. Een aanvullende verzekering voor jou, zodat jij geen dure bedrijfsverzekering hoeft af te sluiten

Als gastouder moet je zelf beschikken over een persoonlijke WA verzekering. Hiermee ben je in principe verzekerd voor schade die jij aan je gastkind of spullen van jouw gastkind aanricht. Toch kan het zijn dat jouw persoonlijke verzekering die schade niet dekt en dat je daarvoor een bedrijfsverzekering nodig hebt. Om te voorkomen dat jij een hele dure extra bedrijfsverzekering moet afsluiten hebben wij voor al onze gastouders zo'n verzekering afgesloten. De maandelijkse kosten betalen wij. Jij draagt wel zelf de eventuele kosten van het eigen risico. 

Onze uitmuntende GGD inspecties

1. Wij staan als zeer goed bekend bij de GGD

Jaarlijks worden wij door de GGD geïnspecteerd op hoe wij ons werk doen. Of wij ons wel houden aan de eisen die gesteld worden in de Wet Kinderopvang. Dat doen we, meer dan. En dat ziet de GGD ook.

De GGD inspecteurs hebben niets anders dan complimenten over onze manier van werken en de dienstverlening die we aan gastouders en ouders bieden. Ze benadrukken telkens weer dat dat veel meer is dan wettelijk gezien van ons verwacht wordt. Ook laten zij duidelijk blijken dat het bij veel (zo niet, de meeste) andere bureaus lang niet zo goed voor elkaar is.

Bovendien houdt de GGD sinds enige tijd ook in de gaten welk bureau er achter de gastouders zit die zij inspecteren. Is de inspectie bij de gastouders negatief, dan krijgt ook het bemiddelende bureau een aantekening. Dat is bij ons gelukkig niet het geval.

Sterker nog, bij het aanmelden van nieuwe gastouders merken wij dat de GGD inspectie bij die gastouder sneller verloopt, omdat de GGD weet dat het wel goed zit bij zo’n Kroostopvang gastouder.

2. 80% van onze gastouders krijgt na afloop van een inspectie een complimentenbrief

Gastouders worden steekproefsgewijs gecontroleerd door de GGD. Dat gebeurt altijd onaangekondigd. Jij moet dus te allen tijde zorgen voor een goede en veilige opvangsituatie. De basis hiervoor vormt de risico inventarisatie die wij jaarlijks met jou samen, bij jou thuis, uitvoeren. Je hoeft dit dus niet alleen te doen. Wel sturen wij jou van tevoren de RIE vragenlijst toe, zodat je weet waar wij op gaan letten. Maar wij komen vervolgens persoonlijk bij jou op bezoek en controleren alle ruimtes waar opvang plaatsvindt op veiligheid en hygiëne. 
Gelukkig zie jij zelf natuurlijk ook wel het belang van goede en veilige opvang in. En daarom zien wij dat de meeste van onze gastouders na afloop van de inspectie niet alleen een positief rapport, maar ook nog een complimentenbrief van de GGD ontvangen, waarin de hoge kwaliteit van de opvang nog eens wordt benoemd en benadrukt.