Nederlands Engels Polski
Aandacht voor jou en je (gast)kind
• Wat doet Kroostopvang?

Wat doen wij als gastouderbureau voor jou?

Als gastouderbureau moeten wij voldoen aan wettelijke eisen. Jaarlijks worden onze vestigingen geïnspecteerd door de regionale GGD’s. De GGD inspecteur controleert dan of wij aan alle eisen voldoen. Vanzelfsprekend is dat het geval, zoals ook te lezen is in onze GGD rapporten.

‘Kroostopvang is er écht voor gastouders, ouders en kinderen’

Ieder jaar weer krijgen wij van onze GGD inspecteur het compliment dat wij zoveel meer doen dan de wet van ons eist. Dat we er écht zijn voor ouders, gastouders en kinderen. Dat we écht betrokken zijn bij de kinderen en hun opvang. En dat wij vanuit ons eigen échte moedergevoel de gastouders selecteren en begeleiden.

En daar zijn wij trots op.

Sterker nog, wij vinden de eisen die de overheid aan gastouderbureaus stelt veel te beperkt.  Wij nemen onze rol als bemiddelings- en begeleidingsbureau serieus. Wij voelen ons (mede) verantwoordelijk voor de opvang van de kinderen. Bij alles wat wij doen staat daarom het kind centraal. Jouw kind vormt de basis van waaruit wij kijken, meedenken en adviseren.

 

Verschillen tussen gastouderbureaus

We begrijpen dat het voor jou, als ouder, lastig kan zijn te (door)zien waarin gastouderbureaus van elkaar verschillen. Wat wij dan precies meer of anders doen dan een ander gastouderbureau. Daarom hebben wij een filmpje gemaakt waarin we dat uitleggen. En we zetten het hieronder onze manier van werken voor je op een rijtje.

 

Wat doet Kroostopvang voor jou als ouder?

Onze selectie van gastouders

1. Strenge selectie, controle en intensieve begeleiding van gastouders

2. Niet (alleen) papieren veiligheid, maar (ook) een goed gevoel en vertrouwen in mensen

3. Geen nieuwe gastouders door een online inschrijfformulier, maar een uitgebreide screening en intuïtie


Onze manier van matchen

1. Geen online marktplaats, maar een persoonlijke match

2. Niet alleen een gastouder dichtbij, maar vooral een gastouder die bij jou en je kind past

3. Wij gaan voor een goed gevoel, de ‘klik’, een goed gevoel

 

Onze manier van persoonlijk contact met jou

1. Eén vaste contactpersoon, jouw gastouderbegeleider die jullie in alle fasen van de opvang bijstaat

2. Niet een anoniem kantoor op afstand, maar een betrokken gastouderbegeleider bij jou om de hoek

3. Geen probleem als de opvang anders loopt of als jouw situatie verandert. Wij denken met je mee en helpen je.

4. Onze oudercommissie

 

Onze manier van betrokkenheid bij de opvang

1. Een kind krijgen is al spannend genoeg, daarom regelen wij de opvang voor je

2. Vervangende opvang bij ziekte of vakantie van jouw gastouder

3. Persoonlijke begeleiding in het gehele opvangproces

4. Een kroostdagboekje, voor de dagelijkse verslagen

5. Mijn portret, ons kindvolgsysteem

6. Nieuwsbrieven met informatie over de opvang van jouw kind

 

Onze manier van administratie voeren

1. Geen gedoe met maandelijkse urenstaten, maar facturering op basis van het contract

2. Niet zelf maar wat moeten uitzoeken, maar hulp bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag

3. Niet alleen het uitvoeren van de kassiersfunctie, maar persoonlijk betrokken bij de opvang van jouw kind

4. Een eigen Kroostopvang portaal, waar je al jouw documenten en veel informatie vindt

 

Onze dienstverlening aan gastouders

1. Onze gastouders staan er niet alleen voor

2. Een trainingsprogramma dat gastouders uitdaagt zich te blijven ontwikkelen

3. Wij stimuleren en faciliteren contact met andere gastouders

4. Maandelijks wisselende thema-boekjes

 

Onze uitmuntende GGD inspecties

1. Wij staan als zeer goed bekend bij de GGD

2. 80% van onze gastouders krijgt na afloop van een inspectie een complimentenbrief

 

Onze selectie van gastouders

1. Strenge selectie, controle en intensieve begeleiding van gastouders

Gastouders moeten voldoen aan de voorwaarden die de Wet Kinderopvang aan haar stelt. Maar ook hiervoor geldt, die eisen zijn niet bijzonder hoog. Sterker nog, die eisen zijn lager dan die voor Pedagogisch Medewerkers op kinderdagverblijven en BSO’s. Dat vinden wij op zijn zachtst gezegd vreemd en daarom stellen wij hogere eisen aan onze gastouders. 

Zo verwachten wij dat onze gastouders, naast de juiste opleiding (die bij voorkeur minimaal MBO4 is) ervaring hebben in het werken met en verzorgen van kinderen. De meesten van hen zijn zelf moeder, dus met die ervaring zit het wel goed. Ook moet zij communicatief vaardig zijn, zowel met ouders als met ons. En wij verwachten dat zij zichzelf en dus ook haar opvang, wil blijven ontwikkelen door het volgen van trainingen en cursussen.

Het huis van de gastouder controleren wij jaarlijks zelf, maar ook altijd samen mét de gastouder. Wij willen namelijk dat zij zelf ook (in)ziet waar de risico’s zich bevinden.

Om de opvang goed te laten verlopen komen wij vaker dan wettelijk verplicht op huisbezoek bij de gastouder en bespreken dan met haar hoe het met de kinderen gaat, wat zij de kinderen biedt en wat wij kunnen doen om haar opvang nodig beter te laten verlopen.

2. Niet (alleen) papieren veiligheid, maar (ook) een goed gevoel en vertrouwen in mensen

Iedereen die werkt in de kinderopvang, of daar nauw bij betrokken is, moet beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag. Ook wij, servicemedewerkers en gastouderbegeleiders van Kroostopvang beschikken over een VOG.

Natuurlijk hebben ook onze gastouders een dergelijk ‘Bewijs van goed gedrag’, maar ook hun huisgenoten van 18 jaar en ouder moeten over een VOG beschikken.

Helaas weten we inmiddels dat het hebben van een VOG niets zegt over de intenties en acties van de persoon. Een VOG geeft alleen aan dat een persoon nog nooit is veroordeeld voor een zedenmisdrijf. Op kinderdagverblijven zijn in het verleden maar al te vaak medewerkers gearresteerd nadat zij met talloze kinderen onzedelijke handelingen hadden bedreven. Die medewerkers beschikten, tot het moment van hun veroordeling, ‘gewoon’ over een Verklaring Omtrent Gedrag.

Kortom dat papiertje zegt niet zoveel. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat we onze gastouders echt kennen. Persoonlijk kennen. Weten wie zij zijn en wie hun huisgenoten zijn. Hierbij volgen wij ons gevoel en kan het dus voorkomen dat wij een gastouder niet opnemen in ons bestand omdat haar man ons een vervelend onderbuikgevoel bezorgt. Al dan niet terecht, dat is waarop wij willen vertrouwen. En beter een keer teveel iemand afgewezen, dan een keer te weinig.

3. Geen nieuwe gastouders door een online inschrijfformulier, maar een uitgebreide screening en intuïtie

Als gastouders zich bij ons inschrijven, worden zij niet automatisch en direct opgenomen in ons bestand. Voordat dat gebeurt, gaat de gastouderbegeleider bij de gastouder op bezoek. Tijdens dit intakegesprek wordt met de gastouder besproken wat haar motivatie is om gastouder te worden, wie haar huisgenoten zijn en wat haar pedagogische visie is. Ook maken wij graag kennis met de rest van het gezin, de eigen kinderen van de gastouder en haar partner.

Pas als wij weten dat de gastouder voldoet aan onze eisen. En als wij zelfs onze eigen kinderen bij haar zouden willen achterlaten. Pas dan nemen wij haar op in ons bestand. Op dat moment begint een intensieve periode van veelvuldig contact, telefonisch, maar ook persoonlijk in de vorm van een bezoek, waarin wij de gastouder steeds beter leren kennen.

Onze manier van matchen

1. Geen online marktplaats, maar een persoonlijke match

Daarom werken wij vanuit persoonlijk contact met onze ouders en gastouders. En natuurlijk met de kinderen. Je vindt bij ons dan ook geen online platform waar je zelf op zoek moet naar een gastouder en aan de hand van een foto maar moet beoordelen of iemand bij jou past. Waarmee je dus vaak ook wel vijf of zes gastouders gaat bezoeken, die allemaal ‘ok’ zijn (want ze voldoen immers allemaal aan de eisen), maar waarna je alsnog niet weet voor wie je nu moet kiezen omdat je eigenlijk niet weet waar je op moet letten.

Natuurlijk zijn wij wel trots op onze gastouders en daarom vind je een korte beschrijving van een groot deel van hen hier.

Maar wij pakken het matchen liever persoonlijk aan. Jouw gastouderbegeleider komt bij jou thuis op bezoek. Zij stelt vragen, luistert naar jouw wensen en kijkt, als dat van toepassing is, naar jouw kind. Met in

2. Niet alleen een gastouder dichtbij, maar vooral een gastouder die bij jou en je kind past

Wij merken het vaak, ouders die vooral aangeven een gastouder nodig te hebben op bepaalde dagen en tijden en dan ook nog graag binnen vijf minuten van hun eigen huis. Helemaal logisch! Maar wij weten inmiddels uit ervaring dat je voor de best passende gastouder soms toch echt beter iets verder kunt kijken. Daarom matchen wij niet op basis van postcode, maar op basis van persoonlijke wensen van jou en je gezin. Want stel, je vindt een gastouder twee straten verderop die ook nog eens kan op jouw gewenste dagen. Ideaal, zou je zeggen. Maar wat nou als die gastouder er totaal andere opvoed ideeën op na houdt, of helemaal niet zo vaak buiten komt als zij zegt en als jullie zouden willen. Dan zit je toch niet fijn op je werk en laat je je kind niet met een goed gevoel achter.

Neem maar van ons aan dat je dan echt liever 10 minuten verder fietst naar een gastouder van wie je weet dat ze de opvang wel precies zo inricht als jullie voor jullie kind willen. 
Omdat wij al onze gastouders goed kennen, haar meerdere keren per jaar zien en dan ook echt zien hoe haar opvang in zijn werk gaat en wij bovendien goed luisteren naar jullie wensen, omdat we de juiste vragen stellen, kunnen wij voor een goede match zorgen.

3. Wij gaan voor een goed gevoel, de ‘klik’, een goed gevoel

Als moeder weten wij dat je gevoel het allerbelangrijkste is. Je moeder- of vader-intuïtie is zo sterk daar wil en kun je op vertrouwen. Jij weet als geen ander wat het beste is voor jouw kind. En wij weten als geen ander wie onze gastouders zijn, welke kinderen er bij haar rondlopen en hoe haar opvang eruit ziet. Daarom kunnen wij, na een gesprek met jullie, aan de hand van jullie wensen heel goed beoordelen welke gastouder het beste bij jullie wensen aansluit. Maar uiteindelijk ben JIJ degene die beslist of wij het bij het rechte eind hadden. Of de match inderdaad goed is. Want na het kennismakingsgesprek, waar wij ook bij zijn, willen wij van jou horen dat jouw gevoel bij de gastouder inderdaad helemaal goed is. 

Is dat niet het geval, of twijfel je, dan gaan wij verder voor je op zoek. Net zo lang tot dat gevoel wel helemaal goed is. 
En hebben wij geen gastouder die aansluit bij jouw wensen of bij wie wij die klik met jou niet verwachten, dan zeggen we je dat ook. Liever geen match dan een slechte match.

Onze manier van persoonlijk contact met jou

1. Eén vaste contactpersoon, jouw gastouderbegeleider die jullie in alle fasen van de opvang bijstaat

Op basis van waar je woont krijg je vanaf het allereerste moment contact met een van onze gastouderbegeleiders. Zij is en blijft jouw vaste contactpersoon. Zij kent jou, jullie gezin en jullie kind goed. Niet alleen door het eerste intakegesprek bij jullie thuis, waarbij de opvangwensen besproken worden, maar juist ook door het contact daarna. Zij gaat met jullie mee naar het kennismakingsgesprek met de gastouder(s), zij ziet je kind bij de huisbezoeken aan de gastouder en zij evalueert de opvang met jullie. Ook krijg je van haar na ieder huisbezoek een bericht, zodat je weet dat zij weer even bij jullie gastouder is geweest.

Bij haar kun je terecht met al je vragen m.b.t. (de opvang van) je kind. Maak daar gebruik van! Ze helpt je graag!

2. Niet een anoniem kantoor op afstand, maar een betrokken gastouderbegeleider bij jou om de hoek

Jouw vaste contactpersoon, jouw gastouderbegeleider, woont bij jou in de buurt. Dat vinden wij belangrijk, want op die manier kent zij de stad of regio zelf ook goed. Zij weet waar de scholen liggen, hoe de belangrijkste wegen lopen en kent de wijken.

Op die manier kan ze goed met jullie meedenken over waar welke gastouder voor jullie het fijnst zou zijn.

3. Geen probleem als de opvang anders loopt of als jouw situatie verandert. Wij denken met je mee en helpen je.

Het kan altijd gebeuren: je baas wil ineens dat je op woensdag gaat werken in plaats van op donderdag en dat terwijl je nou net de opvang zo fijn geregeld had. Of je krijgt een tweede kindje en weet niet goed hoe je het beste om kunt gaan met de opvang van je oudste in jouw verlof. Of die gastouder leek zo leuk toen je nog zwanger was, maar nu je kindje er eenmaal is, blijkt zij toch niet aan te sluiten bij jullie wensen. Of je geeft borstvoeding en bij de gastouder weigert je kindje uit de fles te drinken.

Deze en nog veel meer situaties komen wij dagelijks tegen. Door onze kennis en ervaring en doordat we onze gastouders en hun mogelijkheden kennen, kunnen wij je hierin adviseren.

Jouw gastouderbegeleider kent jou, jouw kindje en jullie gastouder. Zij kan je dus als geen ander hierbij helpen. Ze denkt graag met je mee en zoekt voor en met jou naar een oplossing. Schroom dus nooit om je gastouderbegeleider te bellen als je met vragen zit en ga niet zelf lopen tobben. De oplossing is vaak simpeler dan je denkt.

4. Onze oudercommissie

Wij werken voor gastouders en ouders en wij vinden het dan ook fijn als ouders actief betrokken zijn bij ons werk. Daarom worden wij altijd enthousiast van ouders die lid willen worden van onze oudercommissie. Iedere Kroostopvang vestiging heeft haar eigen Oudercommissie, maar twee keer per jaar wordt er gezamenlijk vergaderd. Alle oudercommissies komen dan bij elkaar en geven ons dan hun mening en advies over ons beleid. Dat is heel erg waardevol.

Ben je zelf geinteresseerd om lid te worden van de oudercommissie, of wil je een keer aanschuiven bij een vergadering om te zien wat het precies inhoudt? Wees welkom! Alle informatie vind je hier.

Onze manier van betrokkenheid bij de opvang

1. Een kind krijgen is al spannend genoeg, daarom regelen wij de opvang voor je

Als je een kind krijgt is dat ontzettend spannend. Er komt zoveel op je af. En je leven is al druk genoeg. Dat weten wij als geen ander.

Daarom denken wij met je mee waar het gaat om de opvang en kunnen wij je adviseren als je vragen hebt over de opvang of ontwikkeling van je kind. Hiervoor houdt de gastouderbegeleider regelmatig contact met je, telefonisch, per mail of in persoon. En bezoekt zij de gastouder, waardoor ze jullie kind ook blijft zien.

Dat vinden wij heel belangrijk. Want alleen als jij een goed gevoel hebt bij de opvang, heeft je kind dat ook. En daar helpen wij je graag bij.

2. Vervangende opvang bij ziekte of vakantie van jouw gastouder

Gastouders melden zich niet snel ziek. Ze weten wat voor impact het heeft op een gezin om ineens zonder opvang te zitten en vinden het vervelend als ‘hun’ gastkindje naar een andere gastouder moet. Bovendien zijn ze veelal zelf moeder en moeders hebben simpelweg geen tijd om ziek te worden. Toch kan het voorkomen dat jouw gastouder een keer afwezig is, bijvoorbeeld omdat ze zwanger is, of met vakantie gaat, of zich dan toch (op aandringen van ons) een keer ziek meldt. In dat geval zijn wij er voor jou. Want ook wij weten hoe waardeloos het is als je ineens met een probleem zit.

Toch laten we de bal hierin bij jou. Wil jij liever dat oma komt oppassen, dan snappen wij dat uiteraard ook en doen we niets. Maar heb je geen vangnet, bel dan ons!

Samen met jou kijken we naar wie de beste vervangende gastouder kan zijn voor de periode waarin jij het nodig hebt. Zeker waar het gaat om vakantie of zwangerschap hebben we ruim de tijd om ook bij die gastouder kennis te maken en eventueel te wennen.

Is er acuut vervangende opvang nodig, omdat je gastouder je pas net heeft laten weten dat zij vandaag niet kan opvangen? Dan hebben wij een noodnummer dat je tussen 7.00 en 9.00 uur kunt bellen. Wij gaan dan voor je aan de slag om op dat moment vervangende opvang voor je te regelen. Bel je na 9.00 uur? Bel dan gewoon je eigen gastouderbegeleider, zij kan jou dan zelf helpen.

3. Persoonlijke begeleiding in het gehele opvangproces

Op het moment dat je je bij ons inschrijft krijg je contact met jouw gastouderbegeleider. Zij komt bij jou thuis op bezoek om je te informeren over de dienstverlening van Kroostopvang en onze gastouders, maar zij komt vooral om kennis te maken met jullie. Hierna gaat zij voor jullie op zoek naar een geschikte gastouder. Daarvan houdt ze jullie telefonisch en per email op de hoogte. Heeft zij een passende gastouder gevonden, dan stelt zij haar aan jullie voor. Eerst door een profiel toe te sturen of de gastouder te beschrijven aan de telefoon en vervolgens door middel van een kennismakingsgesprek.  Ook bij die kennismaking is jullie gastouderbegeleider aanwezig.

Een of twee dagen na die kennismaking belt de gastouderbegeleider jou en de gastouder om te horen of jullie een goed gevoel hebben overgehouden aan het gesprek. Is dat onverhoopt niet het geval, dan zoekt de gastouderbegeleider opnieuw een gastouder voor jullie en vindt er opnieuw een kennismakingsgesprek plaats, waar de gastouderbegeleider bij is. Is er wel een geslaagde match? Dan zorgt de gastouderbegeleider voor een bevestiging van de (voorgenomen) opvang. Ben je nog zwanger dan vinden wij het altijd leuk om een geboortekaartje te krijgen als je bent bevallen en belt de gastouderbegeleider je weer als je een beetje je draai hebt gevonden. Op dat moment wordt bekeken wanneer de opvang nu precies gaat starten en worden de overeenkomsten opgemaakt. Die kun je zelf, digitaal ondertekenen. Geen ingewikkeld print- en scanwerk dus. Met de gastouder maken jullie een afspraak voor een startgesprek waarbij de wendagen worden besproken en de afsprakenlijst wordt ingevuld. Die afsprakenlijst krijg je uiteraard van ons. Zo weet je waar je op moet letten.

Is de opvang eenmaal gestart, dan belt de gastouderbegeleider jullie weer na een of anderhalve maand. Om te horen of jullie goed gestart zijn en of de opvang naar wens verloopt. Tijdens huisbezoeken ziet zij jullie kindje en bespreekt zij hem/haar met de gastouder. Je ontvangt na afloop een berichtje als ze weer op bezoek is geweest.

Ieder jaar ontvang je van ons een evaluatieformulier en belt je gastouderbegeleider om de opvang met je door te nemen.

Dit blijft doorgaan tot de opvang stopt en je kind naar school gaat. Voor ons blijft het bijzonder om een kind te zien groeien van nog ‘in de buik bij mama’ naar een ware kleuter, klaar voor school.

4. Een kroostdagboekje, voor de dagelijkse verslagen

Bij start van de opvang ontvang jij van ons een zogeheten Kroostdagboekje. Dit is een klein multomapje waarin je gegevens kunt zetten over je kind en jezelf. Bijvoorbeeld noodnummers en vaccinaties. En de gastouder kan hierin dagelijks, of zo vaak als jullie willen, een verslagje schrijven over hoe de dag bij haar is verlopen. Je hoeft dus niet zelf een schriftje aan te schaffen en de gastouder ook niet. Jullie krijgen er een van ons, omdat wij het belangrijk vinden dat jij als ouder weet wat er op een dag met je kind gebeurt, hoe het is gegaan. Hij/zij kan immers zelf (nog) niet praten, dus dan is het fijn als je thuis in alle rust kunt nalezen hoe het is gegaan. Bovendien is het een mooie herinnering voor later.

5. Mijn portret, ons kindvolgsysteem

Minimaal 1x per jaar verwachten wij van gastouders dat zij een verslag maken over de ontwikkeling van jouw kind. Al onze gastouders zijn pedagogisch geschoold en weten dus waar zij op moeten letten. Toch is het lastig zomaar op te schrijven hoe de ontwikkeling van een kind is geweest in het afgelopen jaar. Daarom bieden wij hen Ziko-Vo, een kindvolgsysteem dan werkt vanuit het welbevinden van het kind. Dat staat centraal.

Het is dus geen systeem waarop scores worden genoteerd van hoe goed je kind met anderhalf al op 1 been kan staan. Of hoe zijn woordenschat is in vergelijking met het ‘gemiddelde’ kind. Dat vinden wij namelijk niet belangrijk. Waar het om gaat is dat jouw kind zich in zijn/haar eigen tempo ontwikkelt. Dat kan snel zijn, dat kan langzaam zijn. Belangrijk is wel dat hij/zij zich blijft ontwikkelen. En om dat goed in kaart te brengen en bij te houden en dus om de voortgang te kunnen vergelijken met die van jouw kind van vorig jaar, werken wij met dit systeem.

Wees niet bang dat de gegevens zomaar ergens op internet verschijnen. Dat is niet het geval. De gastouder vult het formulier voor je in. Vaak laat zij het nog even lezen aan haar gastouderbegeleider, omdat ze het graag goed wil doen en zeker wil weten dat alles erin staat. Vervolgens geeft zij het aan jullie. De bedoeling is dat jullie vervolgens door haar worden uitgenodigd voor een gesprek over het ingevulde formulier. Dat kan bij haar thuis zijn, maar veel gastouders kiezen er tegenwoordig (op ons aanraden) voor om dat gesprek bij de ouders thuis te laten plaatsvinden.

6. Nieuwsbrieven met informatie over de opvang van jouw kind

Iedere maand ontvang je van ons een nieuwsbrief met daarin de laatste informatie de trainingen die we (voor jullie) organiseren, veranderingen in de wet en berichten van onze gastouders. In het eerste jaar ontvang je zelfs maandelijks een extra nieuwsbrief, waarin we je precies die informatie geven die op dat moment, in die fase van de opvang van jouw kind, relevant is. Over wat je mee moet nemen bij een eerste opvangdag bijvoorbeeld, hoe ons kindvolgsysteem werkt, en welk nummer je moet bellen als je noodopvang nodig hebt bijvoorbeeld. Zo zorgen wij ervoor dat je van alles op de hoogte bent en blijft.

Onze manier van administratie voeren

1. Geen gedoe met maandelijkse urenstaten, maar facturering op basis van het contract

Bij Kroostopvang hoef je niet maandelijks urenstaten in te vullen of te controleren. Wij factureren op basis van de met jou afgesproken opvangdagen en -tijden. Dat betekent dat je alleen betaalt voor de opvang die je nodig hebt én dat we al rond de 26e van de maand bij jou kunnen incasseren, nadat de kinderopvangtoeslag is gestort. Gastouders ontvangen daarmee ook hun ‘salaris’ nog voor de laatste dag van de maand.

2. Niet zelf maar wat moeten uitzoeken, maar hulp bij het aanvragen van kinderopvangtoeslag

Op ons servicekantoor zitten onze accountmanagers. Zij dragen zorg voor de offerte-aanvragen, de facturering en de verwerking van urenstaten (indien van toepassing). Eén van die accountmanagers is jullie vaste accountmanager. Zij weet dus precies op welke dagen en tijden jullie kind wordt opgevangen, wat het uurtarief is van jullie gastouder en welke afspraken er gelden omtrent de betaling. Maar zij kan je ook helpen bij het aanvragen van de kinderopvangtoeslag. Bij start van opvang ontvang je van ons een kostenoverzicht dat je kunt gebruiken bij het aanvragen van de toeslag. Hierin staat duidelijk vermeld wat de bureaukosten zijn, wat het uurtarief van de gastouder is en wat dus het gemiddeld uurtarief is waarover je kinderopvangtoeslag ontvangt. Wij houden er in onze berekening zelfs al rekening mee dat de opvang misschien niet de volledige 52 weken per jaar plaatsvindt i.v.m. vakanties. Zo weet je zeker dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan en later kinderopvangtoeslag moet terugbetalen.

Mocht het aanvragen van de kinderopvangtoeslag niet goed lukken, of zijn er in jouw situatie bijzonderheden, of heb je gewoon vragen over hoe het allemaal werkt. Bel ons gerust, we helpen je graag!

3. Niet alleen het uitvoeren van de kassiersfunctie, maar persoonlijk betrokken bij de opvang van jouw kind

Door de overheid zijn wij verplicht om de kassiersfunctie uit te voeren. Dit houdt in dat wij bij ouders de bureaukosten én de gastoudervergoeding incasseren en vervolgens (binnen daarvoor gestelde termijn) die gastoudervergoeding doorbetalen aan de gastouders.

Heel soms krijgen wij het verzoek van ouders om alleen dat te doen: incasseren en betalen. Oftewel alleen de factuur te sturen en de begeleiding te laten zitten, omdat zij ons ‘verder niet nodig’ hebben. Dat natuurlijk in ruil voor lagere bureaukosten. Dit weigeren wij. Een bureau dat alleen een factuur stuurt in ruil voor 35 euro per maand, is eigenlijk een heel duur administratiebureau. En dat willen wij niet zijn. Wij nemen onze taak als gastouderbureau serieus. Wij willen weten wie de gastouders zijn die ‘onze’ gastkinderen opvangen. En wij willen weten of de gastkinderen het naar hun zin hebben in hun gastouderopvang. Of ze zich goed ontwikkelen. En we willen er zijn voor ouders. Want hoe spannend is het niet als je een kind krijgt? Er komt zoveel op je af. En je leven is als druk genoeg. Daarom denken wij met je mee waar het gaat om de opvang en kunnen wij je adviseren als je vragen hebt over de opvang of ontwikkeling van je kind. Hiervoor houdt de gastouderbegeleider regelmatig contact met je, telefonisch, per mail of in persoon. En bezoekt zij de gastouder, waardoor ze jullie kind ook blijft zien.

Dat vinden wij heel belangrijk. Want alleen als jij een goed gevoel hebt bij de opvang, heeft je kind dat ook. En daar helpen wij je graag bij.

4. Een eigen Kroostopvang portaal, waar je al jouw documenten en veel informatie vindt

Als Kroostopvang ouder kun je inloggen op je eigen Kroostopvang portaal. Hier vind je online, maar in een beveiligde omgeving  jullie facturen, jaaropgaven, overeenkomsten en nog veel meer waardevolle informatie. Zo vind je hier onze gehele informatiemap met alles wat je zou kunnen willen weten over Kroostopvang. En je vindt er ons ziektebeleid: wat moet je doen als jouw kind ziek is? Bij welke ziekte mag hij/zij wel naar de gastouder en wanneer niet? Je vindt hier de thema-boekjes die wij maandelijks voor gastouders maken. En je vindt hier het laatste nieuws van Kroostopvang. Kortom, alle belangrijke informatie over de opvang van jouw kind bij elkaar in één portaal.

 

Onze dienstverlening aan gastouders

1. Onze gastouders staan er niet alleen voor

Als gastouder werk je alleen. Vaak zoeken gastouders elkaar wel op, in speeltuinen, op speciale dagen of bij knutselactiviteiten. Maar uiteindelijk is de gastouder alleen verantwoordelijk voor de opvang van jouw kind.

Wij denken dat de opvang van jouw kind beter verloopt als de gastouder er niet alleen voor staat. Als zij weet dat zij hulp en advies kan inwinnen bij iemand anders. Iemand, die net als zij, het betreffende kind, de groep, de opvang en ook haar goed kent.

Dat zijn wij. De gastouder staat in nauw contact met haar gastouderbegeleider. Wij begeleiden de gastouder vanaf het moment dat zij gastouder wil worden. We helpen haar bij het behalen van haar diploma (indien nodig), komen meerdere keren bij haar op bezoek om haar te leren kennen, er met haar voor te zorgen dat haar huis in orde is. Ook zorgen wij ervoor dat zij goed is voorbereid op een inspectie van de GGD, dat ze weet wat ze kan verwachten. En natuurlijk blijven we er voor haar als de opvang eenmaal is gestart. Wij bekijken met haar, tijdens onze huisbezoeken haar pedagogisch werkplan, lezen de kindverslagen die zij maakt en vullen die aan, waar nodig.

Is er een kind van wie zij vindt dat het gedrag anders dan anders is, dan wordt dat natuurlijk besproken met de ouders, maar vaak legt ze dit ook neer bij ons. Wij kunnen dan een keer extra op bezoek komen om mee te kijken en kunnen helpen in het gesprek met de ouders. Of als de communicatie met ouders niet goed verloopt, ook dan kunnen wij de gastouder voorzien van advies en met haar meedenken. En zo zijn er wekelijks vragen bij gastouders die zij aan ons voorleggen. Van het invullen van de urenstaten tot de nieuwste knutselactiviteiten en van het meedenken over nieuwe opvangvragen tot een luisterend oor bieden bij vervelende situaties. Kortom: onze gastouders staan er niet alleen voor. En dat is ook het meest gehoorde compliment van gastouders over ons. Dat wij er altijd voor hen zijn!

2. Een trainingsprogramma dat gastouders uitdaagt zich te blijven ontwikkelen

Wij vinden het belangrijk dat gastouders zich blijven ontwikkelen. Pedagogische kennis vernieuwt zich regelmatig en het is van belang dat gastouders op de hoogte blijven van de nieuwste inzichten. 
Maar wij nodigen ze ook uit zich bij te scholen in onderwerpen waar zij specifiek in haar opvang behoefte of interesse voor heeft.

Omdat wij ons realiseren dat gastouders vaak al een lange dag achter de rug hebben en dus ‘s avonds minder geconcentreerd zijn, organiseren wij in ieder geval 1x per jaar een Kroostopvang studiedag, waar gastouders, gratis, twee trainingen kunnen volgen over door hen zelf gekozen onderwerpen.

Daarnaast vindt regelmatig op een van onze vestigingen een training of workshop plaats over specifieke onderwerpen.

Sommige van die trainingen zijn ook heel interessant voor ouders. Nieuwsgierig? Bekijk onze Agenda en meld je aan!

3. Wij stimuleren en faciliteren contact met andere gastouders

Als een gastouder net begint is alles nieuw voor haar. Hoe fijn is het dan als je even kunt meekijken bij een collega. En hoe leuk is het ook niet om, als je eenmaal bent gestart, om met een collega gastouder af te spreken, ervaringen uit te wisselen, ideeën op te doen? Vrijwel alle gastouders worden daar enthousiast van. Maar hoe weet je welke collega een beetje bij jou past, of wie er überhaupt bij jou in de buurt zit?

Daarom hebben wij via facebook een besloten groep waar alleen gastouders bij zitten die via ons kinderen opvangen. Niet zelden worden daar knutsel ideeën uitgewisseld en afspraken gemaakt om samen naar de dierentuin te gaan, een onderneming die voor een gastouder alleen wel erg groot is, maar met een paar collega’s heel erg leuk is.

Ook organiseren we koffie-ochtenden, speeltuinochtenden, borrels en high tea’s voor gastouders, zodat ze elkaar ook op informele wijze leren kennen. Bij al die momenten zijn wij ook aanwezig, want wij weten precies dat die ene gastouder speelt met die vraag, waar die andere gastouder al ervaring mee heeft.

Nog een voordeel van contact tussen gastouders is dat de kinderen ook een andere gastouder leren kennen. Wij weten welke gastouders elkaar veel spreken en houden daar dan ook rekening mee bij het regelen van vervangende opvang. Zo is de vervangende gastouder voor jou misschien wel nieuw, maar je kind kent haar en haar gastkindjes waarschijnlijk al.

4. Maandelijks wisselende thema-boekjes

Wij vinden het belangrijk dat kinderen gestimuleerd worden  in hun ontwikkeling, dat hoeft niet op een schoolse manier (mag wel), maar kan juist erg goed op een speelse wijze. Om gastouders te helpen hier handen en voeten aan te geven. En om de ontwikkelingsgebieden telkens op een andere manier te prikkelen, bieden wij gastouders iedere maand een nieuw thema-boekje aan. Dit boekje, dat zij digitaal van ons ontvangt, staat vol met tips voor activiteiten, liedjes, knutsels, spelletjes en verhalen die zij met de kinderen kan doen, rondom dat specifieke thema.

Als ouder kun je dat thema-boekje ook zien, want het kan handig zijn als je weet welk liedje je kind bedoelt als het aan het zingen is. Of misschien wil oppas-oma ook wel met je kind voortborduren op het thema. Daarom vind je dat thema-boekje ook in jouw eigen Kroostopvang portaal.

Onze uitmuntende GGD inspecties

1. Wij staan als zeer goed bekend bij de GGD

Jaarlijks worden wij door de GGD geïnspecteerd op hoe wij ons werk doen. Of wij ons wel houden aan de eisen die gesteld worden in de Wet Kinderopvang. Dat doen we, meer dan. En dat ziet de GGD ook.

De GGD inspecteurs hebben niet anders dan complimenten over onze manier van werken en de dienstverlening die we aan gastouders en ouders bieden. Ze benadrukken telkens weer dat dat veel meer is dan wettelijk gezien van ons verwacht wordt. Ook laten zij duidelijk blijken dat het blij veel (zo niet, de meeste) andere bureaus lang niet zo goed voor elkaar is.

Bovendien houdt de GGD sinds enige tijd ook in de gaten welk bureau er achter de gastouders zit die zij inspecteren. Is de inspectie bij de gastouders negatief, dan krijgt ook het bemiddelende bureau een aantekening. Dat is bij ons gelukkig niet het geval.

Sterker nog, bij het aanmelden van nieuwe gastouders merken wij dat de GGD inspectie bij die gastouder sneller verloopt, omdat de GGD weet dat het wel goed zit bij zo’n Kroostopvang gastouder.

2. 80% van onze gastouders krijgt na afloop van een inspectie een complimentenbrief

Gastouders worden steekproefsgewijs gecontroleerd door de GGD. Dat gebeurt altijd onaangekondigd. Een gastouder moet dus te allen tijde zorgen voor een goede en veilige opvangsituatie. De basis hiervoor vormt de Risico Inventarisatie die wij jaarlijks met de gastouder samen, bij haar thuis, uitvoeren. Zij hoeft dit dus niet alleen te doen en digitaal. Maar wij komen daarvoor persoonlijk bij haar op bezoek en controleren alle ruimtes waar opvang plaatsvindt op veiligheid en hygiëne. 
Maar ook tijdens de gewone huisbezoeken zitten onze ogen niet in onze zak. Ook dan kijken wij rond of alles nog steeds in orde is en wijzen we de gastouder er direct op als dat niet het geval is.

Maar onze gastouders zien gelukkig zelf ook het belang van goede en veilige opvang in. En dus zorgen zij daar continu voor. Daarom ontvangen zij na afloop van de inspectie niet alleen een positief rapport, maar in de meeste gevallen ook nog een complimentenbrief van de GGD, waarin de hoge kwaliteit van haar opvang nog eens wordt benoemd en benadrukt.