Waarom creativiteit stimuleren bij kinderen?

door Nicole de Beer

Kinderen zijn niet bezig met wat zij aan het maken zijn, maar willen weten hoe dingen werken. Wat gebeurt er wanneer ik rood en blauw meng? Hoe kan ik dat bootje harder laten varen? Hoe kan ik zorgen dat ik dat puzzeltje te pakken krijg, die hoog op de plank ligt? Dit creatief proces is niet vooraf bedacht, maar ontwikkelt zich gedurende de bezigheid. Het één loopt vloeiend over in het ander. Het roept vragen op, die beantwoord moeten worden. Kinderen onderzoeken de mogelijkheden en hebben daar plezier in. Kinderen leren door processen te doorlopen.

Gastouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten hebben in hun achterhoofd allerlei zaken waar zij rekening mee moeten houden. Het (les)programma dat zij moeten volgen, de vaste tijden van eten en slapen, de administratie die ook gedaan moet worden of het uitwerken van nieuwe activiteiten. Deze zaken leiden er soms toe dat er minder wordt aangeboden of activiteiten met restrictie, zodat het allemaal overzichtelijk blijft. De tijd nemen om creativiteit te stimuleren bij kinderen heeft dan even geen prioriteit.

Het is begrijpelijk, maar volwassenen gaan er op die momenten vanuit dat kinderen een opdracht nodig hebben om tot handelen over te gaan. Het aanbieden van creatief materiaal is veelal voldoende om kinderen te prikkelen. De creativiteit stimuleren bij kinderen gaat verder dan knutselen. Het is een manier om het creatief denkvermogen te prikkelen. Met dit in gedachte is het aanbieden van een creatieve activiteit eenvoudig geworden.

Wat dacht je van een brede koker en een paar auto’s. Kinderen ontdekken dat het ene autootje niet past, terwijl die anderen er gemakkelijk doorglijden. Laat hen in eerste instantie zelf ontdekken waarom dat zo is. De koker geeft hen misschien ook wel het impuls om er door de openingen te kijken of te schreeuwen. Het is zo leuk dat de stem vervormt en de wereld ziet er anders uit vanuit zo’n koker. Met het aanbieden van een koker en auto’s hebben de kinderen al heel veel zelf ontdekt of herontdekt.

Kinderen die vrij mogen experimenteren met materialen werken tegelijkertijd aan hun zelfvertrouwen. Zij hebben zelf iets nieuws ontdekt en kunnen daar trots op zijn. Het hebben van zelfvertrouwen draagt bij aan het durven aangaan van nieuwe initiatieven en situaties. Het is de basis van leren.

 

Nicole de Beer is initiatiefnemer van Creative like Kids. Ze is overtuigd van de natuurlijke creativiteit van kinderen. Ze richt zich in eerste instantie op de begeleiders in de directe omgeving van kinderen tot 12 jaar. Zij leggen de basis voor verdere ontwikkeling. Door middel van diverse diensten en producten wil zij haar kennis over creativiteit van kinderen delen.