Voorkom Sinterklaasstress!

Door Juliska Bacher

Hoewel Sinterklaas 18 november pas aanmeert in Dokkum, liggen de pepernoten al vanaf begin september in de winkels en nodigen de speelgoedfolders kinderen al weken uit om na te denken over wat ze in hun schoen willen. Hoe leuk het Sinterklaasfeest ook is, het brengt altijd spanning met zich mee. Zeker voor hoog sensitieve kinderen. Hoe voorkom je Sinterklaas-stress?

Magisch denken

Om de Sinterklaas-stress te verminderen, is het van belang om te begrijpen waar die spanning vandaan komt. Wat een belangrijke rol hierin speelt, is het magische denken. Voor kinderen tot een jaar of 8 zijn fantasie en werkelijkheid moeilijk van elkaar te onderscheiden. Wat ze zien op tv, in een boek of wat ze vóór zich zien met hun verbeeldingskracht is voor hen werkelijkheid. Hierdoor kan het Sinterklaas feest makkelijk te veel worden. Zeker als ze hoog sensitief zijn, want zij hebben een zeer groot voorstellingsvermogen en denken ook diep na over alles. Zo kunnen ze zich afvragen: “Als Piet door de schoorsteen naar beneden komt, kan een boef dat dan ook? En wat als ze me nou toch mee naar Spanje nemen, omdat ik die ene keer niet luisterde?” Al piekerend zien ze het helemaal voor zich, wat natuurlijk angstige gevoelens met zich mee brengt. In deze periode zijn dus niet alleen de externe prikkels talrijk, maar ook de interne! En dat kan zich uiten in angst en boze buien.

Hier komt nog bij dat hoog sensitieve kinderen ook de spanning van andere kinderen heel intens ervaren, evenals die van hun ouders en leerkrachten. Want laten we eerlijk zijn, deze periode vraagt vaak ook veel van volwassenen (schoencadeautjes kopen, surprises maken, versieren op school, dichten, de spanningen van je kind in goede banen leiden etc.). De kans op overprikkeling is met andere woorden behoorlijk groot!

Uiting stress

De stress kan zich op allerlei manieren uiten: van druk gedrag, een kort lontje hebben of snel huilen, tot moeite hebben met in-, door- of uitslapen, van een mug een olifant maken, terugvallen in jonger gedrag (broek plassen bijvoorbeeld), ziek worden, meer last van allergie, ruzie maken, geen keuzes kunnen maken etc.

Sinterklaas ‘spelen’

Een optie, waarmee je veel Sinterklaas-stress kunt voorkomen, is vertellen hoe het verhaal in elkaar zit. Je kan je kind vertellen dat het in Nederland traditie is om Sinterklaas te spelen en uitleggen dat vroeger Sint Nicolaas een goedgevige bisschop was en dat we elk jaar spelen dat hij terugkomt en cadeautjes mee brengt. Een handig hulpmiddel om op een positieve manier het verhaal achter dit feest te ontdekken, is bijvoorbeeld het boek “Het geheim van de Sint, je zult eraan geloven” van Greet de Bruijn & Don Croonenberg (in sommige bibliotheken te leen) of “Het grote Sinterklaasgeheim” van Pedro en Solana. Het plezier van kinderen zal er niet minder om zijn, de spanningen wel!

Tips

Mocht je het Sinterklaassprookje nog even in stand willen houden, dan kan je met volgende tips de Sinterklaas-stress reduceren:

  • Kijk goed naar je kind! Je kind is jouw graadmeter. Kijk goed naar hem en bedenk steeds wat de overhand zal hebben; het plezier of de spanning. Sta ook stil voor wie je het doet en laat je niet meeslepen, omdat het zo nou eenmaal zo ‘hoort’.
  • Rust, regelmaat en structuur. Juist in deze periode is dit heel belangrijk. Probeer zoveel mogelijk op vaste tijden te eten en je kind naar bed te brengen. En bouw bewust extra rustmomenten in.
  • Beperk schoen zetten. De schoen zetten brengt veel spanning met zich mee. Spreek bijvoorbeeld af dat je kind één maal in het weekend de schoen mag zetten.
  • Doseer! Ga niet overal heen en kijk niet naar alles op televisie, maar zoek één of twee dingen uit waar je kind samen met jullie aandacht aan besteedt. Begrens ook het snoepen; het leidt bij veel kinderen tot interne onrust en externe drukte, waardoor ze ’s avonds minder makkelijk in slaap vallen.
  • Biedt overzicht. Je kind zit er middenin en ontbeert dus het totaalplaatje. Knutsel bijvoorbeeld samen een aftelkalender, zodat hij weet waar hij aan toe is. Dit biedt houvast.
  • Voorspelbare en korte pakjesavond. Begrens de pakjesavond in duur en intensiteit. Houd het overzichtelijk (met een beperkt aantal kado’s) en voorspelbaar.
  • Help ontspannen. Help je kind te ontspannen door hem bijvoorbeeld lekker te masseren, rustgevende muziek op te zetten, een visualisatieverhaal voor te lezen of samen ontspanningsoefeningen te doen.
  • Me-time voor ouders. Bouw ook voor jezelf voldoende rust- en relaxmomenten in! Jouw kind kan dan ‘meeliften’ op jouw ontspanning!
  • Verwerktijd. De spanning rond dit feest bouwt zich gedurende een aantal weken op. Geef je kind dus ook de tijd voor een broodnodige ‘cooling down’. Wacht liever zo’n week of twee met de kerstversiering, zodat hij de gelegenheid om bij te komen en alles te verwerken.

Ik wens je een hele ontspannen Sinterklaastijd!

Meer informatie over Juliska Bacher en haar werk met en voor hoogsensitieve kinderen vind je op de website van haar Praktijk Eigentijdse Kinderen.

Wil je meer inzicht in en praktische tips voor het omgaan met angst? Kom dan naar de mini-cursus ‘Omgaan met ANGST/zorgen maken’ op vrijdagavond 24 november 2017. En voor het omgaan met woede-aanvallen en korte lontjes zal in 2018 de mini-cursus ‘Omgaan met BOOSheid’ weer ingepland worden.