Tips voor een relaxte vakantie met je hoogsensitieve kind

door Juliska Bacher

 

Afgelopen vrijdag kregen ook in de laatste regio van Nederland de schoolkinderen eindelijk zomervakantie. Even een paar weken ontspannen, rustig aan doen en niet teveel moeten.

Toch zijn hoogsensitieve kinderen aan het begin van de vakantie erg onrustig. Hoe kan dat? En hoe kun je daar als (gast)ouder mee omgaan?

 

Van rennen naar stilstaan

De belangrijkste reden voor de onrust is de overgang van rennen naar stilstaan.

Het vertrouwde en bekende ritme van een schoolweek – hoe hectisch soms ook – valt weg. Het is minder duidelijk wat je dagelijks te wachten staat en het ontbreken van die voorspelbaarheid maakt dat hoogsensitieve kinderen hun houvast missen. Zes weken zijn bovendien erg lang en lastig te overzien, dus kinderen voelen zich ‘wiebelig’ over wat komen gaat. Zeker als je ook nog op vakantie gaat. Niet meer je eigen vertrouwde slaapkamer en vrienden dagelijks om je heen.

En daarbij komt de vermoeidheid er ook nu pas echt uit. Kinderen moeten eerst even ontladen en dat gaat gepaard met heftige onrust en emoties.

 

Erken de gevoelens en geef ze de tijd

Nu je weet dat deze overgang van school naar vakantie een grote verandering is voor je kind, kun je ook makkelijker begrijpen waar het ongedurige gedrag vandaan komt. Je kunt dan voorbij het gedrag kijken. Erken dan ook de gevoelens van het kind in plaats van er geïrriteerd op te reageren. Hierdoor voelt hij/zij zich begrepen en gezien. Dat biedt ontspanning! Vanuit die ontspanning kun je het kind de tijd en gelegenheid geven om zich te ontladen en te wennen aan de nieuwe situatie.

 

Tips voor de vakantie

Hier volgen nog een aantal tips die jou en je gevoelige kind helpen te genieten van de zomervakantie:

1. Maak een leuke dingen lijst

Maak een lijstje van de leuke dingen die jullie deze zomervakantie willen gaan doen: picknicken, tenten bouwen met oude lakens (bij slecht weer kan dat ook binnen), naar de kinderboerderij, zelf een filmscript bedenken en opnemen etc. Je kan een bucketlist maken met de vrolijke free printable van Gezinnig of je kan de activiteiten op bijvoorbeeld een kaartje of (ijslolly-)stokje schrijven en gedurende de vakantie er eentje blind uitkiezen.

2. Bepaal samen het ritme van de dag aan de hand van dagritmekaarten

Dagritmekaarten geven je kind houvast en overzicht en helpen bij de grote overgang van de vaste structuur van schooldagen naar de zeeën aan vrije tijd in de vakantie. Het is handig om in kleur onderscheid te maken tussen de vaste elementen die elke dag terugkeren, ongeacht of jullie thuis of op vakantie zijn – zoals aankleden, ontbijten, lunchen, avondeten, naar-bed-gaan-ritueel – en de meer variabele bezigheden (boodschappen doen, strand, kinderopvang etc).

  • Maak beelden van de vaste elementen en van de meest voorkomende variabele bezigheden. Dit kan door op die momenten foto’s van je kinderen te maken, door plaatjes uit tijdschriften te knippen of door het te tekenen.
  • Plak de beelden van de vaste elementen op stevig groen papier en schrijf er de activiteit erbij.
  • Plak de beelden van de variabele bezigheden op een andere kleur papier (bijvoorbeeld geel).
  • Maak op roze papier een kaart voor rustmomenten en plan deze op drukkere dagen bewust in. Schrijf of teken hier ook wat je kind kan doen om te ‘rechargen’ (mandala kleuren, lezen of luisterboek etc).
  • Een ‘jokerkaart’ (op blauw papier) kan je gebruiken om bijvoorbeeld een beeldschermloos deel van de dag in te plannen (geldt dus ook voor ouders!) of voor één van de favoriete bezigheden van jou of je kind.
  • Een ‘vraagtekenkaart’ is handig om aan te geven dat je nog niet precies weet hoe dat deel van de dag ingevuld gaat worden.
  • Hang de kaarten voor de komende dag (of dagen) met een knijper aan een lijntje.

3. Vertraag en ont-moet

In dit filmpje is te zien hoe een wereldberoemde violist (verkleed) op een metrostation een prachtig stuk muziek laat horen. De enige passanten die stoppen om echt te luisteren en genieten, zijn…………. kinderen! Dit experiment doet je realiseren hoe belangrijk het is om ons tempo vaker te VERTRAGEN! Om te genieten, op te merken, te verbinden en te zijn. Zeker hoog sensitieve kinderen laten goed merken dat ze dit nodig hebben en dat dit niet samengaat met rennen en vliegen. Doe jij bijvoorbeeld ’s ochtends je uiterste – gehaaste – best om iedereen op tijd op school en werk te krijgen, dan gooien ze geheid hun kont tegen de krib. Voor hen geldt namelijk: tijdsdruk = stress. En ook: jouw stress = mijn stress. De vakantie is een ideaal moment om te vertragen & ont-moeten en na te gaan hoe ga je meer ruimte kan creëren in jouw (gezins-)agenda.

3. Bereid je vakantiebestemming voor

Bereid je gevoelige kind voor op jullie vakantiebestemming. Laat afbeeldingen zien, vertel wat er te doen is of print een grote kaart uit en ‘wandel’ alvast de route (zie hieronder). Eenmaal op de plek van bestemming is het goed om de eerste dagen geen grote uitstapjes te plannen, maar rustig de omgeving te verkennen, zodat je kind kan ‘landen’ en wennen.

4. Doseer

Let altijd op intensiteit van een uitstapje. Een grote stad of waterpretpark bezoeken is veel intensiever dan een middagje aan het strand. Wees je hiervan bewust en probeer drukkere uitstapjes af te wisselen met rustigere dagen, zodat je kind alle indrukken kan verwerken.

5. Laat de creativiteit de vrije loop

De verveling kan zo maar toeslaan als je 6 weken lang vakantie hebt. Je vervelen is niet erg. In onze hectische maatschappij kan het zelfs goed zijn om je af en toe te vervelen. Het geeft je lichaam en geest de gelegenheid om te verwerken en op te laden. En het maakt ruimte voor leuke en originele ideeën. Hieronder een aantal voorbeelden. Heel geschikt voor hoog sensitieve kinderen, omdat hierbij hun fantasie en creativiteit rijkelijk kan stromen. Waarschijnlijk zullen ze met leuke aanvullingen en alternatieve komen, want ze zijn zo authentiek dat ze graag hun eigen invulling geven aan alles! Leuk als je de creatieve ideeën van jouw kind wilt delen (middels een mailtje en bijvoorbeeld een foto)!

  • Maak van kartonnen dozen een stad! Leuk te combineren met lego, auto’s, knuffels etc.
  • Met wc- en keukenrollen zijn ook talloze mogelijkheden! Maak er bijvoorbeeld een knikkerbaan van.
  • Creatief met schelpjes
  • Een speurtocht door de natuur: maak in een schoenendoos 6 vakjes in verschillende kleuren en zoek buiten voor elk vakje iets in de desbetreffende kleur.
  • Maak een tasje van een oude spijkerbroek en speel het spelletje “Ik ga op reis en neem in mijn zelf gemaakte tasje mee…. “
  • Via deze website kan je gratis kaarten van diverse werelddelen en landen heel groot uitprinten. Zo kan je bijvoorbeeld Europa printen op 1 A4, maar veel leuker is natuurlijk om het op 3×3 of 4×4 A4-tjes te printen en aan elkaar te plakken. En dan zijn er zoveel leuke en leerzame mogelijkheden, zoals:
    • Je kind kan de landen kleuren (geef elk land zijn eigen kleur, want een beelddenker onthoudt makkelijker met behulp van kleuren).
    • Markeer alle plaatsen waar je kind ooit geweest is. Zoek plaatjes of foto’s ervan op en plak die erbij.
    • Stippel jullie vakantieroute uit en laat je kind deze route lopen (voor extra stevigheid kan je de A4-tjes eerst lamineren).
    • Speel Twister: “Plaats je linker voet op Rome en je rechter hand op Londen”.
    • Gooi met een dobbelsteen en loop het aantal gegooide ogen over de kaart met de klok mee. Op welk land kom je uit?
  • Maak 3D kunstwerkjes van rozijntjes en tandenstokers. Geef er desgewenst een leerzaam tintje aan door samen met je kind het alfabet op deze manier te maken.

6. Help je kind bij de overgang terug naar school

Help je kind aan het einde van de zomervakantie zich weer voor te bereiden op de overgang van vakantie naar school. Praat er samen over, maak een tekening van het nieuwe klaslokaal en maak je kind bewust van het verstrijken van de tijd. Dit laatste is met name van belang als je merkt dat je kind zich zorgen maakt over bepaalde werkjes of contact met andere kinderen. Leg je kind uit – nadat je zijn gevoel erkend hebt – dat sommige dingen ineens makkelijker zijn puur en alleen omdat je ouder is geworden!

 

Dit blog is een bewerkte versie van het eerder verschenen artikel van Juliska Bacher op de website van haar Praktijk Eigentijdse Kinderen.

Juliska is onze expert op het gebied van hoogsensitiviteit bij kinderen. Zij begeleidt kinderen en hun ouders en geeft trainingen over aan hoogsensitiviteit verwante onderwerpen aan zowel ouders als begeleiders. Bij Kroostopvang bieden wij met regelmaat een training van Juliska aan aan onze gastouders en vraagouders. 

Meer informatie over Juliska Bacher en haar werk met en voor hoogsensitieve kinderen vind je op de website van haar Praktijk Eigentijdse Kinderen. Wil je meer weten over hoogsensitiviteit bij kinderen? Voel je ook een passie om hen te helpen bij hun uitdagingen, zodat ze meer genieten van hun talenten en de wereld op hun eigen wijze mooier maken? Wees welkom bij de Training ‘Coach Eigentijdse Kinderen’, die op 21 september 2018 start of kom naar de  mini-cursus ‘Communicatie met kids’ op 12 oktober 2018.