Nederlands Engels Polski
Aandacht voor jou en je (gast)kind
• Peuteropvang

Je peuter voorbereiden op school

Vanaf 2,5 jaar is jouw kind een peuter. Hij/zij loopt alweer een tijdje, kletst je de oren van je hoofd en heel af en toe wordt naast elkaar spelen ook al echt samen spelen. Het kan dan zijn dat je vindt dat je kind voorbereid moet gaan worden op school. Het duurt immers nog maar anderhalf jaar voordat ook jouw kind met rugzakje en al zal plaatsnemen in een klas.

 

Voorbereiden op de grote schoolklas

Voorbereiden op school kan op verschillende manieren en houdt veel meer in dan het voorbereiden op het aantal kinderen waarbinnen je kind zich zal moeten gaan bewegen. Klassen op Nederlandse scholen zijn groot. Veel groter dan het groepje dat hij/zij gewend is bij de gastouder.

Toch vormt juist dat kleine groepje een hele stevige basis voor de overgang naar school. Door die vertrouwde groep kinderen en de gastouder die je kind al van kleins af aan kent voelt hij/zij zich zelfverzekerd. En met dat zelfvertrouwen kan hij/zij die nieuwe (grote) schoolklas prima aan.

Onze ervaring is dat als kinderen op te jonge leeftijd (onder de vier jaar) gedwongen worden zich staande te houden in een grote groep, hij/zij ondersneeuwt (stil in een hoekje, zich niet goed durven uiten), of zich juist gaat overschreeuwen (lastig gedrag, overprikkeld). In beide gevallen wordt van het kind verwacht dat hij/zij zich aanpast aan een situatie waar hij/zij nog niet aan toe is. Dat beperkt het kind in zijn/haar ontwikkeling. En dat wil je niet.

Wij adviseren dan ook, mocht je toch die voorbereiding op een grotere groep kinderen willen, om gastouderopvang te combineren met een peuterspeelzaal. Dat hoeft dan niet alle opvangdagen, maar kan een of twee ochtenden per week. Op die manier blijft de basis veilig, maar voeg je er alleen iets nieuws aan toe in gedoseerde hoeveelheid. Dan is het behapbaar voor je kind en zal hij/zij het ook goed aankunnen.

 

Voorbereiden op het leren en nieuwe vaardigheden

Iets anders waar kinderen wel alvast op voorbereid kunnen worden is het leren zelf. En eigenlijk hoef je ze dat niet eens op te leggen. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en willen graag leren. Je moet het vooral herkennen en er op ingaan.

Onze gastouders zijn pedagogisch geschoold en weten hoe ze kinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkeling.
Uitgangspunt daarbij is altijd het volgen van het kind en het kijken naar het individuele kind, want ieder kind is uniek.

Dat houdt in dat jouw kind misschien met 2,5 jaar al bezig is met het herkennen van letters. Dat mag! De gastouder kan daar dan met verschillende activiteiten op inspelen.

Maar het hoeft natuurlijk niet! Een kind van 2,5 hoeft nog geen letters te herkennen. Hij/zij is misschien liever bezig met het bouwen van hutten. En ook dat is heel erg goed!

Wel zullen kinderen bij de gastouder geprikkeld worden in hun nieuwsgierigheid, doordat ze wisselende activiteiten aangeboden krijgen. Ook activiteiten waar ze in eerste instantie misschien niet zelf voor kiezen. Bijvoorbeeld: hoe voelt klei? En wat kun je daarvan maken? En hoe klinkt het als je macaroni in een wc-rol doet? Kun je dan muziek maken? En wat gebeurt er als je een steentje in het water laat vallen? En als je een bal in het water gooit?

 

Gastouders met VVE certificaat

VVE is een veelgehoorde term in de kinderopvang en in het bijzonder in de peuteropvang. Het staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Dit houdt in dat kinderen al voordat ze naar school gaan gestimuleerd worden in hun ontwikkeling en in bepaalde vaardigheden. Vaak zijn dat vooral spraak- en taalvaardigheden.

Dat kan gaan op een vrij schoolse manier of juist spelenderwijs. Er zijn gastouders die echt een dagprogramma hebben, zich zelfs hoofdzakelijk richten op de opvang van peuters en op vaste momenten op een dag gerichten werken met VVE.

Meestal gebeurt dit aan de hand van maandelijks wisselende thema’s. Net als op school. De gastouder leidt aan het begin van de maand het thema in. Soms zijn er woordkaarten waarop het woord geschreven staat en een plaatje daarbij dat voor kinderen herkenbaar is. Maar er zijn ook liedjes die bij het thema horen, verhaaltjes en activiteiten om de verschillende ontwikkelingsgebieden te stimuleren. En onze gastouders zijn enorm creatief, dus zelf verzinnen ze ook vanalles. Sommige gastouders gaan zelfs maandelijks naar de speel-o-theek om speelgoed uit te zoeken dat bij het thema past.

Dit alles om de kinderen uit te nodigen nieuwe woorden en vaardigheden te leren.

Past een dergelijke schoolse aanpak bij jou en je kind, geef dit dan aan bij jouw gastouderbegeleider. Houd jij meer van de lossere benadering, dan houden wij daar rekening mee in de keuze van een passende gastouder.

 

Laat kinderen kind zijn en laat ze spelend leren

Wij zijn van mening dat niet alle kinderen passen binnen een al wat schoolsere setting. Ook niet als het kind ‘al’ 2,5 jaar of ouder is.

Uit onderzoeken blijkt dat kinderen het meest leren van spelen. Zelf op ontdekking gaan, zelf wroeten in de aarde en ontdekken hoe het voelt en dus ook zelf mogen vallen en vies worden.

Hierin kun je kinderen heel goed begeleiden. Kinderen zijn dan zelf leidend in datgene wat ze doen en de gastouder stuurt waar nodig bij, is er voor ze als het niet lukt of geeft ze juist een extra uitdaging.

Kinderen tussen de 0 en 4 jaar zijn van nature leergierig en willen graag leren. Dat hoef je ze niet op te leggen, daar vragen ze zelf om, in hun spel. Alleen moet je daar wel oog voor hebben en weten wat je dan te doen staat.

Van onze gastouders verwachten wij die vaardigheid. En hebben ze die niet, dan kunnen zij zich daarin bijscholen.
Regelmatig organiseren wij de training ‘Laten spelen is een vak van Joyce Blauwhoff (JB Expertise), waarin juist dat centraal staat: het kind begeleiden in het spel.

Deze training is overigens ook heel interessant voor ouders. Ben je benieuwd wanneer de training weer plaatsvindt? Kijk in onze Agenda.