Een boeiende bouwhoek inrichten, hoe doe je dat?

door Nicole de Beer

Welke bouwmaterialen bied jij de kinderen aan? Blokken, lego en wat ander constructiemateriaal zijn over het algemeen erg populair. Begrijpelijk, kinderen spelen er over het algemeen graag mee. Maar wist je dat je met eenvoudige middelen je bouwhoek nog boeiender kunt maken? Het biedt de kinderen de kans om op speelse wijze bezig te zijn met hun creatieve ontwikkeling.

Materialen

Als gastouder wil je graag kwaliteit bieden en dat betekent veelal duurzame materialen. Toch kun je met tijdelijk materiaal juist weer een extra impuls geven aan het vaste (duurzame) materiaal. Het tijdelijke materiaal is veelal kosteloos materiaal, als lege verpakkingen, closetrollen en dergelijke. In combinatie met goedkoop schildertape, elastiekjes en/of paperclips kunnen de kinderen naar hartenlust bouwen op andere wijze dan zij gewend zijn.

Jongens en meisjes

Het is ook opvallend om te zien dat vooral jongens in de bouwhoek te vinden zijn. De harde hoekige materialen spreken de jongens meer aan dan de meisjes. Zij houden meer van ronde vormen en zachte materialen. Je kunt bouwen aantrekkelijk maken voor meisjes door juist lapjes en schuimrubber toe te voegen. Ook poppetjes en ander figuurtjes geven de bouwhoek een ander karakter, waardoor het voor jongens en meisjes interessant wordt

Andere materialen voor een bouwhoek vol inspiratie kunnen zijn:

  • Isolatiemateriaal voor verwarmingsbuizen
  • Plankjes hout
  • Bamboestokken
  • Stenen
  • Blikjes en plastic flesjes
  • Afvoerbuizen en koppelstukken
  • Knikkers

Denk niet altijd in klein, maar juist ook in lang en groot. Bouwen met bamboestokken van 50 cm vereist andere vaardigheden dan bamboestokjes van 10 cm. Slappe materialen heeft andere kenmerken dan harde materialen. Deze variaties zorgen voor veel creatieve mogelijkheden, waarbij de kinderen moeten nadenken om oplossingen te zoeken voor de ontstane problemen.  Dit element zorgt voor het versterken van het creatief vermogen.

Begeleiden van het spel

Kinderen zijn van nature creatief, toch zullen zij misschien niet direct zien wat de functie is van het nieuwe materiaal. Een introductie is dan ook handig. Laat kinderen het materiaal zien en praat erover. Leg het vervolgens samen in de bouwhoek. Speel vervolgens mee met de kinderen. Jij maakt je eigen bouwwerk naast dat van de kinderen. Stel tijdens het spel hardop vragen aan jezelf. Ik wil een deur maken, hoe doe ik dat? Hoe kan ik een glijbaan maken voor de knikkers? Kinderen zullen misschien in eerste instantie jouw spel kopiëren of gaan je helpen. Op deze manier leren zij het materiaal kennen en kunnen zij het eigen maken.

Opruimen als deel van het spel

In het blog over de creativiteit van duplo las je al over de puinhoop die kinderen kunnen maken tijdens hun spel. Dat is helemaal niet erg. Zij zijn aan het leren tijdens hun spel. Toch kan de rommel je weerhouden om materialen te mixen. Leer kinderen daarom altijd dat opruimen onderdeel is van het spel. En dan niet alles in een bak gooien, maar op een manier zodat zij de volgende keer direct weer tot spel kunnen komen.

Met tijdelijke materialen kan de bouwhoek bij jou als gastouder er al snel rommelig uitzien. Net als bij het combineren van speelgoed is het vaak het moment om alles weer terug te plaatsen naar het oude vertrouwde. Gooi stuk kosteloos materiaal direct weg of knip het in een nieuw bruikbare vorm.

Uiteraard kun je bakken of een extra speelgoedkist kopen, maar er zijn ook leuke creatieve oplossingen om het speelgoed op te ruimen. Kussenslopen zijn er in alle kleuren en voorzien van klittenband zijn het sterke flexibele opbergzakken. Je kunt er foto-labels aan maken, zodat kinderen zien wat er inzit. Het voordeel van deze zakken is dat kinderen het gemakkelijk kunnen dragen en het neemt weinig ruimte in en is gemakkelijk te reinigen.

 

Dit artikel is een verkorte versie van het origineel. 

Nicole de Beer is initiatiefnemer van Creative like Kids. Ze is overtuigd van de natuurlijke creativiteit van kinderen. Ze richt zich in eerste instantie op de begeleiders in de directe omgeving van kinderen tot 12 jaar. Zij leggen de basis voor verdere ontwikkeling. Door middel van diverse diensten en producten wil zij haar kennis over creativiteit van kinderen delen.