Is creativiteit stimuleren bij kinderen belangrijk?

door: Nicole de Beer

Het antwoord is JA.

Zo wordt het natuurlijk wel een heel kort blog en geeft niet antwoord op de waarom-vraag.  Als eerste is het misschien goed om te weten dat volwassenen en kinderen een andere beleving hebben tijdens het creatief proces. Volwassenen zijn heel erg bezig vanuit het resultaat. Ik ga een bloem maken en het resultaat zal ook een bloem zijn. Vooraf is het bedacht en daar werken wij naar toe. Kinderen denken niet aan het resultaat. Zij werken procesgericht. Zij leren en ontdekken gedurende de bezigheid. Als een vloeiende lijn loopt het ene door in het ander.

Dit komt mede voort uit het feit dat hun referentiekader nog beperkt is en dat daardoor veel dingen nieuw zijn. Volwassenen weten dat groen tot stand komt wanneer je blauwe en gele verf mengt. Voor een kind kan dit Hans Klok in het kwadraat zijn.

Ook buiten de knutselactiviteiten kun je kinderen heel veel creatieve activiteiten aanbieden. Creativiteit gaat ook over het zoeken naar een oplossing of ontdekken van verschillen. Stel je geeft kinderen een stuk afvoerbuis en diverse auto’s. Kinderen komen er al spelende achter dat de ene auto wel past en de andere niet. Hoe kan dat? Wellicht ontdekken zij ook dat de buis een grote opening heeft aan beide kanten waar je doorheen kan kijken. De wereld ziet er dan ineens anders uit. Ook schreeuwen door de buis levert iets op. De stem vervormt.

Wat vinden zij interessant en wat kun je samen met de kinderen gaan onderzoeken? Stel dat de kinderen het kijken en schreeuwen boeiend vinden, dan kun je andere kokervormige objecten aanbieden. Wat zie je en hoor je bij een closetrol. Is dat anders? En wat gebeurt er wanneer je twee closetrollen aan elkaar maakt of je hand voor de opening houdt? Hoe klinkt je stem wanneer je in een fles toetert? De wereld ziet er ook anders uit wanneer je door een fles kijkt. Praat hierover met de kinderen en probeer hen het een beetje te laten begrijpen.  Herhaal het spel.

Voor ons zijn veel dingen logisch en daardoor vergeten volwassenen wel eens de eenvoud van activiteiten te zien. Bovenstaand onderzoek is niet ingewikkeld in materialen en uitvoering, maar toch zullen wij volwassenen,  het niet zo snel als activiteit aanbieden. Wij ervaren het als zinloos, want het mist resultaat. Voor kinderen is het experimenteren met dit soort zaken een manier om de wereld om hen heen te begrijpen.

Kinderen die vrij mogen experimenteren met materialen en aangespoord worden tot onderzoek, zullen behalve hun creatief vermogen versterken ook andere vaardigheden ontwikkelen. Denk aan zelfvertrouwen. Wanneer jij in staat bent om dat blokje uit de fles te krijgen, heb je iets gefixt. Je bent trots en het zelfvertrouwen groeit. Wanneer je vertrouwen hebt in je eigen kunnen, ga je sneller nieuwe dingen aan en kun je bouwen op de eerder opgedane kennis en vaardigheden.  Je groeit. Het beschikken over een sterk creatief vermogen geeft je daarmee een scala aan gereedschap dat je kunt inzetten wanneer iets niet lukt of vraagt om een oplossing. Hoe meer gereedschap jij tot je beschikking hebt, hoe beter.

Het aanbieden van creatieve activiteiten in de breedste zin van het woord is dan ook belangrijk.

 

Dit artikel is een verkorte versie van het origineel.  

Nicole de Beer is initiatiefnemer van Creative like Kids. Ze is overtuigd van de natuurlijke creativiteit van kinderen. Ze richt zich in eerste instantie op de begeleiders in de directe omgeving van kinderen tot 12 jaar. Zij leggen de basis voor verdere ontwikkeling. Door middel van diverse diensten en producten wil zij haar kennis over creativiteit van kinderen delen.